Livet med kindle | #blogg100 dag 1

_IGP0881Tillhör minoriteten som i valet mellan en surfplatta och en läsplatta väljer en läsplatta. Och då också en som inte är helt komplitabel med de nordiska förhållanderna. Men ändå skulle jag inte byta bort min kindle, men dess skärm så är mera 1993 än 2013.

  • Den är gjord för att läsas på de har en batteritid som inte är av den här världen.
  • Använder min kindle främst till att läsa artiklar, som det med hjälp av flera tjänster och pluggins är enkelt att sända artiklarna till. Det är en otrolig lyx att precis som man tidigare skrev ut för att läsa senare bara säger åt ens webbläsare att sända artikeln till ens läsplatta. Men visst finns det iritationsmoment, bland annat att alla format inte funkar lika bra. Pdf. som är välldigt statiskt ser inte lika bra som rena responsiva filformat som .epub .azw. Det krävs ofta att man måste ändra filformatet på olika arbeten (rapporter, c uppsatser, med mera) för att det ska bli en bra läsupplevelse och inte ens då blir det alltid bra.
  • Det finns inte alltid möjlighet att klicka på länkar, eller att reagera/ kommentera gilla.
  • Min kindle är en del av min slow-internet tänk. Det ökar tiden mellan upptäckt-reflektion-reaktion. Oftast så behöver man inte reagera direkt, utan man kan låta det bero en liten tid. Läsa och reflektera, och sedan reagera. I det kommer också att jag vill komma åt det djupa reflekterande analytiska texterna på internet. Inte de korta flasharna, de korta roliga klippen, utan de som internet är bäst på att leverera: gränslös information. Min kindle är det perfekta fönstret till det internet.
  • Det har blivit en samling över intressanta/ roliga texter. Både olästa och lästa, allt som jag råkar på som är över 1000 tecken och ser intressant ut hamnar där.
  • Och så har jag fallit i fällan och blivit tekniknostalgisk, windows 95 är inte längre än förbannelse av värsta slag utan ett minne om en tid då allt var möjligt. E-screen på min läsplatta är lite retro. Och jag gillar den känslan.
Det här inlägget postades i Internet, Kommunikation. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Livet med kindle | #blogg100 dag 1

  1. kul att läsa.

    Vi gjorde en läsplatteundersökning som kanske kan vara intressant. Det var precis när iPad intorducerats och vi diskuterade plattorna just ur synpunkten ”läsa”.
    http://www.inuse.se/aktuellt/lasplattor-ger-en-dalig-lasupplevelse/

    Lycka till med #blogg100 ! /Jakob http://www.pitaya.se

Kommentera

