Lanskapet och Kommunerna närvaro på Facebook

Hitils har jag hittat 25 officiella åländska organisationer på facebook och twitter. Av de 16 kommunerna har sex stycken av dem en av dem kommunrepresentant (?) administerarad facebook-page.

Av de tio med mest likes så har sex av tio också ett twitterkonto. Även om det varierande grad av aktivet mellan de olika organisationer på mikrobloggen. Men korelationen högt antal likes, även ”aktivtet” på twitter, kan ses som ett tecken på att de är intresserade av att utveckla sin kommunikation på de sociala digitala plattformarna. Top tio visar också att det inte nödvändigtvis är ett måste att vara med från början för att få en större mängd likes.

En generell spaning är att det är individ och avdelningsnivå som skapar förutsättningar för en aktiv page. Det gäller också att vara orädd när det gäller att kommunicera. Det är inte så att det finns en bloggpost/ facebookinlägg/ tweet för mycket. Jag tänker främst på Lemlands Grundskola som förutom facebook-pagen också har en hemsida och otaliga specialiserade bloggar. Rent estetistiskt avskyr jag det, men jag kan inte kritisera det för att inte skulle fungerar.

En annan sak som saknas är projekten. I Sverige är det inte helt ovanligt att projekt får en egen fb-page, blogg och twitterkonto för att under en begränsad tid informera om ett specifikt ämne. Det kan man också se i att kommuner har en huvud-page, och sedan flera mindre för de olika utskotten eller till och med olika sakfrågor (lite som vi såg med facebookgruppen skärgårdstrafikens framtid (1128 medlemar) fast i kommunal regi).

Det skulle också vara intressant att kolla hur sociala medier går in i resten av media-mixen. Om det är ett realtidsalternativ till kommuntidningar (gjorde i word med inkluderade clipartbilder) och annonser.  Eller om de fått pengar för marknadsförande på facebook. Eller om de enbart har förlitat sig på word-of-mouth.

Sist men inte minst så skulle det vara intressant att se vad mättningssiffran för målgrupperna organisationerna har på facebook. Om man igen tar Lemlands grundskola som exempel: hur många av föräldrarna har Facebook och är intresserade att ta emot information om deras barns undervisning via den plattformen.

Att vi ser så få representerade och några inte alls beror på, skulle jag säga, att man inte tror att man har mandat eller stöd.

Det som behöver undersökas också är andvändadet av bloggar.

Läs mera
En rätt ny nyhet om att det skapats riktlinjer för att bloggar, facebook och twitter ska användas i undervisningen:Ålands Radio -Riktlinjer för sociala medier i skolor Kanske dagens skolungdomar börjar instagramma blider från sin naturruta, som det sedan bloggar om. Eller spelar in fågelljud på soundcloud för att gemensamt identifiera dem under lektionstid. Sociala medier är ju större än summan av facebook, twitter, och bloggarna.

Kreafonbloggen har också passande igår skrivit om kommuner och sociala medier fast i sverige då -Sveriges kommuner i sociala medier -statistik

Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier, Twitter, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lanskapet och Kommunerna närvaro på Facebook

  1. Ping: Lanskapet och Kommunerna närvaro på Facebook –17 okt 2013 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s