Nya Åland 2012-12-27: Ett nummer som innehåller 34% Annonser

20121227-161150.jpgSåhär i mellandagarna fick jag hem ett ex av lokaltidningen Nya Åland. Och i den allmäna tristesen så började jag fundera på fördelningen mellan redaktionellt matrial och reklam när det gäller yta. Jag plockade fram linjalen och räknestickan och fick fram föjande reslutat: Här presenterat som ett cirkeldiagram:

Bara en tredjedel av tidningen är reklam trots att man som läsare lätt får intrycket att det BARA är reklam.
Det kan också vara intressant om reklamen får stå ensam eller om den mixas med redaktionellt matrial. Då får man fram följande:

Nu är förhållandet omkastat. två tredjedelar av sidorna får redaktionellt matrial stå orört, men två tredjedelar av sidorna innehåller reklam.

Det jag själv kommer att tänka på att placeringen av reklamen spelar större roll än själva mängden. Det är också en speciellfall, när lokaltidningarna (i alla fall på Åland) ges till alla hushåll beror det på att de finns extra annonser allt som oftast.

Det tredje jag tänkte på var att jag var för lat för att ta reda på hur stor yta rubriker och bilder tog för sig. Men det får bli en annan gång.

Det här inlägget postades i Dagstidningar, Grafisk design, Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

