Facebook och mellanöstern

Det är ett tag sedan den 25 januari 2011 Men jag kan fortfarande inte hjälpa att fundera på hur mycket facebook och twitter spelade in på hur den arabiska våren utvecklade sig.

Jag har tidigare skrivt om det Arabiska våren och facebook. Men det har hänt saker och siffrorna jag använde då har förändrads. Den största skillnaden är att jag har lagt till lite flera länder i tabellen.

Den stora skillanden personligen är att jag numera har en mera nyanserad bild av vad sociala medier gjorde för revolutionen, rörelsen eller vad man nu ska kalla det. Det behövs bara ett facebookkonto, eller en bok, tidning eller artikel för att påverka en människa. Facebook har viktigt av samma sätt som alla marknadsförare säger att twitter i Sverige är viktigt och intressant. Det är ett ställe där en viss typ av personer och yrkesgrupper samlas, och påverkar och påverkas. Det är det ”mjuka” värdet av facebook och twitter som har blivit lite mera uppenbart. Iaf. för mig.

De länder som är med i tabellen är: Afghanistan,  Bahrain, Egypten, Iran, Iraq, Israel, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya,  Oman, palestinian-territory, Qatar, Saudi Arabia, Syria, Turkey, United Arab Emirates, Yemen.  Jag vet att Tunisia, Morocco, och Algeria brukar räkna som Mellanöstern, men tar med dem för att få lite bredare referens.


Jag är fortfarande osäker vad jag ser i kolumerna. Rent spontant visar det att internet och facebook är inte är huvudsaken till att ”massorna reste sig”. Som jag ser det idag, i skrivande stund, var facebook/ twitter och internet en av de få stället där missförhållandena i verkligheten kunde höras. Tanken om demostration startades där, men det var arbetarna och facket och de efterföljande strejkerna som gjorde att det blev något mera. Det fanns allvarliga missförhållanden.

Frågan är också om det spelade någon roll i hur upproren tog form i Libyen och Syrien. Och om Marocco och Kuwait också har haft lika många protester. Då bägge enligt mig ligger i ”riskzonen” då deras siffror ligger granne med ”krisländer” i ett par kollumer.

Bahrain och Qatar som har dålig klimat för journalister och hög koruption men hög internettillgång verkar vara det land där facebook kan spela störst roll i en demokratiseringsprocess. Helt klart ett uppslag som förtjänar fördjupning.

Det är oroande att Irak, Afghanistan och Yemen ligger i botten. Med hög korupption svag press, och dålig tillgång till internet. Dessutom funderar jag på könsfördelningen på facebook också kan ses som en indikator hur demokratiskt/ jämställt ett land är. Inte ett bevis men kanske en svag indikator.


Lade till en kolum med poängen landet har fått i Corruption perceptions index 2012 (CPI12, hög siffra bra, låg siffra dåligt), och GDP värdet. Och PFI12 står får Press Fredom Index som är ett värde som Reporters Without Borders ger länder. (Låg siffra bra, hög siffra dåligt). För att se om det finns ett samband mellan koruption och inkomster och pressfrihet. Ett annat värde som skulle behöva läggas till är hur många som är sysselsatta i varje land. (plus antalet mobiltelefoner, vapen med mera med mera).

Updaterat 2012-12-18
Hittade den har bloggposten som är intressant i sammanhanget Middle East has the most politically vocal social networkers, says Pew. Som bland annat säger att sex av tio diskuterar, eller nämner sina politiska åsikter på sociala medier. Det är Pews Global attitiutes institut som står bakom studien som skriver själva om vad de kom fram till här: Arab Publics Most Likely to Express Political Views Online
Social Networking Popular Across Globe

Uppdaterat 2013-01-08
Tror den här grafen visar det jag vill få fram. Det finns fyra olika grupper. De med liten, mellan och hög åtkomst till internet och facebook-konton.

Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

