Rasism, nationalism och främlingsfientlighet på Åland.

Det är en text som jag har viljat skriva länge. ända sedan hörde om David Janssons artikel om Åländsk nationalism i ÅT i somras. Jag var sugen redan i maj när föreningen Ålandsvännerna var på tal. Jag är rädd för att Åland inte är så tolerant, inte så öppet, men mera nationalistiskt som är hälsosamt.

Hittar en insändare från 2008 signerad Bo Rosenqvist under rubriken Rasismen på Åland större än vad vi trott. Då är dagsnyheten att det kommit Romer till Åland, och att de enligt Bo, bemöts rasistiskt. Iaf. i messaspalterna. Slutklämmen ”Ta tag i frågan och låt Åsub, som är skickliga på att ta reda på fakta, undersöka vilket stöd rasism och främlingsfientlighet har i landskapet Åland.” Vilket jag kan hålla med om, inte för att det skulle göra så mycket skillnad. Men siffror är alltid roligt att titta på. Den får sex stycken kommentarer, vilket är det intressanta för mig. För de är ironiskt nog väldig rasistiska.

Kommentarerna kan sammanfattas som: –Jag är inte rasist, jag har bara bättre överblick hur det ligger till. Det riktiga problemet är enligt Kejsaren:

Problemet är att folk inte kan/törs ventilera vad de igentligen tycker, pga att sådana personer som du direkt kastar skit på dem och kallar dem rasiter, under tiden drar ”tiggarna” på munnen för de vet att detta bara hjälper dem och den verksamhet de bedriver.

Vilket också var en av orsakerna till att facebookgruppen som hade att göra med yttrandefrihet skapades (har dessvärre glömt bort namnet). Och ännu senare Ålandsvännerna, och Ålands tryckfrihetsförening. Men när det gäller åsikter är ändå signaturen ÅVM snäppet värre.

Sen har ju romerna ett säskilt dåligt rykte, så man bör vara extra varsam när de kommer. Deras rykte är knappast alldeles oförtjänt, och de gör tydligen inte nämnvärt mycket för att förbättra det.[—]
Enda gången jag mött och växlat ett par ord med romer, var i Hammarland 1999. De åkte runt och försökte sälja (högst sannolikt stulna) kläder. Lönande för dem och för eventuella köpare, visst – men inte för de som fått sina varor stulna. Nej, romerna verkar vara ett folkslag som helt enkelt inte borde existera!

Intressant är ÅT har låtit det här stå kvar. För det här gick från att vara fördomsfullt till att bli grovt kränkande välldigt snabbt. Men det är skönt att någon är lite påläst, och kan ge lite historiskt perspektiv på det hela:

Generellt har invandring aldrig medfört något positivt för ett samhälle. Fråga t ex urbefolkningen i Amerika och Australien. De har nästan utrotats av parasiter från Europa. Nu måste vi som idag lever i Europa kämpa med alla tillgängliga medel mot parasiter från övriga världen, annars kommer även vi att förflyttas til några mindre reservater eller helt försvinna.

Nej, man kan inte jämföra inflyttningen från icke-europeiska länder till europa, med kollonialism. Det är inte alls samma sak.

Visst. Det går troll i kommentatorsfälten. Men jag kan ändå inte hjälpa att tänka att rösten för en större grupp Ålänningar. Säker kan jag inte vara, men jag tror att det finns flera liknande röster som säger jag är inte rasist, MEN …

Det här inlägget postades i Åsikter, Främlingsfientlighet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

