Internetundervisning i skolan

Det är en sak att lära sig andvända internet det är en annan sak att förstå det.

Jag tror internet som ämne behöver komma med i skolundervisningen. Eller åtminstånde integeras i något annat ämne.

Jag tänker inte påstå att internet är en världsmakt, inte ännu. Men jag tror är att vi och speciellt grundskolelever kommer att behöva ha mera kundskap i hur internet fungnerar, och inte bara hur man andvänder det. Dels för framtiden, dels för att det är en påverkar redan nu. Vilka är företagen som är aktörer hur förhåller sig mot varandra och hur spelar de mot stater.

Jag tror inte att det är många som har koll på vad som händer bakom draperiet. Vilka maktförhållanden som råder. Vem som påverkar vad och varför. Vad som motiverar google att ge oss en söktjänst, och vad de egentligen ger oss och vad de tar.

Jag vet hur tufft lärare har det. Med kravlistor från varenda tänkbar riktining.

De behöver lära sig om censur, för den finns fortfarande kvar.

De behöver lära sig om likes, tweets och retweets och se deras värde. Hur de påverkar och vad de egenligen betyder. En fb-grupp på tusen kan misslyckas där tre vänner med mikrovågsung och en gammal telefon kan lyckas. Jag kan starta en fb-grupp en blogg, en hemsida, ett twitterkonto och nått ut till hela världen för att jag berördes av att jag såg en trasig människa på bussen. Det är lätt gjort. Men att gå fram till hen ge en kram och lyssna. Det är svårt. Men jag vet ändå vilket av dem två som jag skulle vara mest stolt över.

De behöver lära sig om tillgänglighet. Vem som helst kan förstå att att hen i rullstol aldrig kan ta sig upp för trappan. Men hur är det på internet. Kan du se alla trappor? Alla hinder som byggs in. Små saker som gör att inte alla kan komma eller förstå informationen. Bara för att det finns på internet så betyder det inte att den är lättåtkomlig eller lättförstådd.

De behöver lära sig hur man är anonym på nätet. Hur man gör sin röst hörd utan att göra sitt ansikte känt. Komma bort från iden att man måste kunna stå för sin åsikt, och istället komma till insikten att man behöver ha belägg och argument för den.

Och sist men inte minst lär folk läsa. Uppmuntra eleverna att läsa. Vad som helst, bara de gör det.

Google, facebook, twitter, apple, windows, anonymus, är världspelare.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

