USA-val och Svensken -Mera populism än val?

Jag skulle inte säga att de flesta i norden har tillräckligt med information för att kunna ta ett beslut över vem som är ”bäst” av Rommey och Obama. Jag tror inte att vi vet tillräckligt för att säga att Obama eller Rommey är det bästa valet för usa nästa mandatperiod. Jag tror inte att de som tillfrågas här i norden, och ger sitt stöd till en de ena en den andra kandidaten gör det mera på popularism än vad de på riktigt argumenterar för.

Jag själv säger jag vet inte. Och får sympatier av Rommey anhängare och bannor av Obama-vännerna. Den ena sidan levererar argument och den andra sidan tyckande.

Även om man får säga att vi har bra koll på vad som händer i USA så rapporterar nyhetsmedia bara ‘the hightlights’ för oss i norden. För att dra det i hollywood-termer, vi ser trailern och teasern till en 180 mins film. Och även om det ger en hum om vad som händer så är det inte tillräckligt för att göra ett informerat beslut om vilket kandidat som är bäst för USA.

Det mest ärliga svaret är att man inte vet. Men det betyder inte att man inte bryr sig.

Men den här benägenheten att välja sida utifrån magkänsla skrämmer mig lite. Och det får mig att fundera på vem av politikerna och väljarna som gillar populismen mest. Kan det vara så att det inte är politikerna som göder den, utan att det är väljarna som själva plockar ut de bitarna. För att det smakar bättre.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

