Visit Aland på Facebook

@tjamalin ställde en fråga på twitter tidigare idag som fick mig att vilja titta lite närmare på Visit Alands facebooksida. Vad den är vad den gör, och så vidare. Det är inte någon djupare analys utan bara en skrapning på ytan.

Visit Aland gick med, eller rättare sagt fan-pagen skapades den 23 juni 2010.

47.692 gillar det idag. 19 oktober 2012 3.656 pratar om det. Om det skulle vara en jämn ökning skulle det trilla in mer än 1.700 likes i månaden. Men den 28 december 2011 hade de bara 6.930 likes då. Det måste alltså ha hänt något under senvintern, våren 2012. För antalet likes sedan årsskiftet har sjudubblats!

Recent Post by others brukar visa på vilka de hard core fansen är. Eller i alla fall de som är mest intreseerade att kommunicera med organisationen. Rent generellt så är de flesta lågengagerande material om man bortser från Linus Falks bilder som är högengagerade. (Anställ honom, eller köps hans bilder för det där är inget som fotografen själv ska behöva promota mer än en gång).

Det är också intresat hur mycket som passerar förbi utan att få engagemang. Tror man skulle vinna på att ge svar (uppmuntran) till ”I love Aland-texter” typ rabatt, klistermärken whatever.

De flesta poster är på engelska trots att målgruppen för Ålands upplevelsen främst är svenskar från mälardalsregionen (enligt turismstragin iaf.). Vilket är intressant. Även om de flesta förstår engelska så är det långt ifrån alla som är bra på det. För att inte tala om den som skriver på engelska, pratar den det flytande som första språk? Det är den där lilla skillnaden på att prata svensk och prata svenska jag talar om. Du blir förstådd på bägge, men det flyter lite bättre på det senare.

Ta till exempel oktober 12 när man delar en bild  ”Autumn has arrived. Thanks to Linus Falk.”  Ordagrant på svenska blir det  ”Hösten har kommit. Tack vare Linus Falk.” (Jag må säga att jag gillar dina bilder Linus men det där att dra hösten hit, not so much). I just det här sammanhanget förstår besökaren att man tackar för bilden. Men är det alltid så enkelt att förstå rätt?

Ett annat problem är att de engelskspråkiga eller rättare sagt de icke svensk eller finskspråkiga är en grupp med större plånbok (iaf. i teorin. Jag iaf. förstått att lyx-turismen på Åland riktar sig främst till icke nordiska länder. Rätta mig gärna om jag har fel). Men pratar man engelska hela tiden så suddas gränserna ut och helt plötsligt säljer du dyra lyxweekends till småbarnsfamiljer och ”billigt” stugliv till miljonärer.

Språkambivalesen är för övrigt jätteintressant. Stundvis tvåspråkig svensk-finsk men mestadels Engelsk. Medans de flesta som engagerar sig skriver på svenska, finska och engelska, i den ordningen.

Uppdatering: På lördagen skriver Ålandstidningen Nära 50.000 gillar visit aland på facebook. (Att de är 3.300 likes ifrån är oväsentligt i en rubrik). Det är en lite svag text. Dels för att den antyder att minskningen av pappersannonsering skulle vara en orsak till att gå till webben. Det är inte så, det är ett resultat. Gillar också det lösrykta citatet ”-Hela mänsklighetens beteende börjar ändras.” vilket är absurd då de flesta i mänskilgheten inte har tillgång till internet och ännu mindre smartphones.

Frågan är sedan hur mycket 50.000 likes är värt. Är det monopolpengar som inte är något värt utanför spelet? Samtidigt som ökningen av likes på facebook, ser vi i IRL en minskning av besökare till Åland. Samband eller slump?

Och hur många som bryr sig, de mest engagerande jag såg posterna på deras Page får nånstans runt 200 likes. Mindre än en halv procent. Är det en framgång?

Uppdatering2: Har hunnit läsa papperstidningen nu. Ställer mig skeptisk att 23.346 personer skulle kunna se en framgångsrik post i sin feed, och att de når 400.000 i veckan. Det där att den mest optimistiska tolkningen av man kan göra. I optimala fall är det så, i verkligeheten vet man inte. Ungefär som när säljarna av tidningsannonser inte säger hur många ex. tidningen har utan nådda läsare. 1 papperstidning kan då ha fyra läsare om inte flera läsare. Det borde ha uppmärksammats av reportern som skrev artikeln.

Frågan är också vad man säljer när man postar och får uppmärksamhet för en bra bild. Är det bilden fotografen, platsen? Och hur många andra bilden visar motagen intresse för? Är den tillräckligt bra, eller stark att fastna i bruset av bilder som strömmar igenom sociala medier varenda dag? Svårt till att säga.

Advertisements
Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Visit Aland på Facebook

  1. Ping: Söktrender VS. Besökstrender: Åland | Karl Michael Jansson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s