Min mediakonsumtion

En liten dagbok över mitt mediandvändande under en vanlig vardag.

Morgon

Kollar igenom Flipboard och paper.li på smartphonen, bokmärker och sänder intressanta artiklar till instapaper som i sin tur sänder dem till min kindle. Sätter youtube-klipp under watch later. 5-10min.

Kollar igenom Google Reader om det kommit några intressanta texter och sänder vidare dem till min kindle. 5-10 min.

Scannar igenom kolumerna i tweetdeck för att se om det florerar något intressant som kan löna sig att följa upp.  (Brukar ha bortåt 30 öppna med intressanta söktermer, hashtag och listor. Händer det något större fördubblas det lätt. Vill minnas att jag hade 57 öppna under fredagskvällen på Utöya).  5 min.

Tittar igenom morgontidningen, och lyssnar på radion. Läser väldigt sällan en tidning pärm till pärm så att säga. Tittar mest på hirarkin, och rubrikerna och placerar det i bakhuvudet för senare användning. Radion brukar däremot få min fulla uppmärksamhet.

Dag

Kollar igenom instagram, facebook, och twitter med jämna mellanrum. (går igenom alla 1 g/h ca:5 min). Skriver mail, och andvänder facebook messager alltmer, även för jobb-relaterade ärenden. Har podcasts igång i bakgrunden under tiden. Har en bekant som brukade ha ”How i meet your mother” gående i bakgrunden när han gör hemsidor. Måste erkänna att jag också från stund till stund gör så. (Men bara med låg intressanta/engagerade serier).  Försöker komma igenom några kapitel igenom någon fack-bok.

Kväll

Sätter mig och läser igenom alla nya artiklar i kindle. Markerar och sparar intressanta stycken.  Ser igenom ”watch-later” klipp och nya postningar på youtube. Prenumererar på flera videobloggar som tar upp allt från pop-kultur, vardagsbetraktelser till poltik. Inte sällan samtidigt. Brukar också bli någon timme dataspel, beroende på humör FPS eller strategi.  Ser högintressanta/ engagerade tv-serier på SVT-play eller någon annan streaming-sajt. Läser en fysisk bok.

(… inte nämnt men händer hela dagen: wordfeud, google, wikipedia, och en fysisk eng-sv ordbok).

 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

