”Egentligen är det ingen som vill ha med Ömsen att göra”

Fick hem nyan idag och fick en svag flashback från 50-talets undersäljade annons för VW Lemon när jag så Ömsens annonser gjorda av april. Den ursprunglia annonsen för Volkswagen var en underbar annons. Helt underbar när man ser på den kännedom och fuingertopskänsla för den tiden och den branschen som reklammakaren hade då. Det Ömsen/April försöker göra är att skapa samma sak. Fast utan att verka ha koll på branschen.

Försäkrningar handlar om förtroende. Det är därför man ser andra försäkringsbolag ett band som spelar ”don’t you worrie about a ting” när något har gått på tok. Det är därför man låter kunder berätta om sina klantigheter. Berättelser om försäkringar finns där när saker har gott på tok. Många försäkringsbolagen är viktiga att betona det.

Men inte ömsen. De här annonserna visar mera att man inte vet vad man gör. Rubiken är det viktigaste i annonsen eftersom det är det som alla som ser annonsen kommer att läsa. Vilket i det är fallet är meningar som ”Många vill helst inte träffa mig. Det finns de som är glada att de gjort det.” det låter inte trevligt. ”Jag är ny här men jag tror ändå inte att du vill veta av mig.” okej, bra då vet jag det *vänder blad* ”Egentligen är det ingen som vill ha med oss att göra” näha, varför ska jag då ha det. Inget av de tre rubrikerna ger inte speciellt mycket förtroende. Till och med det betonggrå tonerna säger att den här annonsen är absolut ingenting som du ska ha intresse av.

För att inte tala om resten av copyn:

Vi träffar var 30:e ålänning som behöver hjälp i samband med en krock eller en trafikolycka”

Inte hjälper, stöder, ger service. De träffar dem, men vad innebär det? och vad händer med de 29 andra som behöver hjälp? 1 av 30 innebär i procent 3,33%. Kan det vara så att ni är så otrevliga eller vad det nu är som ni antyder i rubriken att 96,33% också väljer att träffa någon annan?

 ”De vet att en trafikförsäkrning hiss Ömsen inte var är en trafikförsäkring inte bara är en trafikförsäkring. De vet att det betyder mycket att vi engagerar oss och ger snabb hjälp. Och att vi finns på Åland och känner våra kunder.”

Igen inget konkret. Bara kundernas påstådda uppfattning av företaget. och stämmer den? Svårt att säga. Om det är en kund som intygar på att Ömsen är bra, så visa mig de/n kunden. Annars får vi en budskapskrock med resten av innehållet i annonsen. Vilket också sker.

Om jag får märka ord ”de vet”, det är väldigt subjektivt. Speciellt när man kan säga att ”de får”. Ömsen lovar inget, de berättar bara att var 30:e som behöver hjälp träffar ömsen. De i sin tur ”vet” att ömsen ger snabb hjälp. Hur kan de veta det?

Om man går vidare på detaljer så stavas ålänning med gemen begynnelsebokstav, medans Åland, och Ömsen stavas med versal begynnelsebokstav. Det är visserligen gramtatiskt korrekt men om man ser ålänningar som deras primära kunder så jag skriva ut det med stor första bokstav. Det är finlir men Ömsen är Ålänningarnas försäkringsbolag är lite bättre än Ömsen är ålänningarnas försäkringsbolag. Av den enkla orsaken att stor begynelsebokstav signalerar att Ålänningarna är viktiga för ömsen. (det gudomliga finns i deltajerna).

I för sig förstår jag vad man försöker göra med de här formuleringar. Man försöker få det till att ömsens föräkringar är bra, enligt ett kollektivt medvetande. Vilket brukar fungera bra. Alla vet ju att diskmedel x är bra. Alla vet att man ska dricka mjölk osv. Och är det inte viktiga varor som reklamen säljer så brukar det funka.

Det är också bra ur den synpunkten att lovar man inget så behöver man inte hålla något. Man nämner orden snabb, att det en en försäkrning över det vanliga. Men man lovar ingenting. Snabb kan vara vad som heltst mellan 3 sekunder och tre år. Det är inte eller de som säger att deras försäkring inte är ”bara är en trafikförsäkring”. igen de har inte lovat något men det låter ändå bra.

Andra stycket däremot är perfekt, det skulle gärna ha fått stått ensamt. Hade de ståt ensam hade man kunnat stycka ovanstående stycken med kritik.

”Vi tar tillsammans hand om 5.000 skador varje år. Om du skulle råka bli en av dem lovar vi att hjälpa dig på bästa sätt”

Hade dom bara andvänd den copyn, skulle jag bara ha klagat på att försäkringsmännen ser ut som papphammar på bilderna. Inget illa ment, de är säkert jättetrevliga personer som representerar ett fint företag. Men annonsen visar inte riktigt den sidan.

Annonser
Det här inlägget postades i Annons, Grafisk design, Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s