Att starta en revolution: Occupy, Arabiska våren och extrem högern

Växte upp i traditionen att naizisterna var något av det värsta som drabbat världen. Tack vare författarbesök, ”låt oss aldrig glömma”, kampanjen och boken. Kommer ihåg den första förenklade historien vad swastikan stog för när jag jag sex år var ute med pappa. Jag kommer också ihåg den improviserade föreläsningen ett år senare när en klasskamrat hade fyllt sin namnskylt med svastikor. Men också tack vara boken ”Extremhögern” från  -91 (vilket jag skulle säga är en bibeln i ämne, också i avsende att den numera är rejält föråldrad). Men också klistermärken för vit makt och de svastikorna och vargkorsen så då och då sprejades på avskilda väggar i Mariehamn. När jag växte upp så var högerextremist ett reellt hot, och jag kan inte säga att det här förändras.

Varför berättar jag nu allt det här? Lyssnade igenom en gammal pod från godmorgon världen där man diskuterade klass-kriget i Sverige. Och säkerligen någon till källa som jag nu har glömt bort. Det kopplades ihop med en kyligare text i DN om vänstern i USA. De två förenades i mitt grubbleri i slutsatsen att så länge det finns en stabil äldre medelklass som röstar med plånboken så kommer landet/området vara politiskt (och ekonomiskt) stabilt. Med andra ord Sannfinländarna i Finland, och Sverigedemokraterna i Sverige kommer inte att få en större maktposition såvidare inte det ekonomiska läget förvärras.

Någonstans i bakhuvudet har jag en tioendelsregel för det här. För att en missnöjesrörelse ska skapas och leva vidare, krävs det att 10% av den gruppen ska vara arbetslös. Det behövs någon som är påläst, och kan förenkla budskapet för resten. Det behövs en generell ideologi/ ide/ tanken, som sedan kan anpassas till de olika orterna. Det behövs en tydlig fiende, som gärna också ser rörelsen som en fiende. Och sist men inte minst rörelsen måste ge mening till sina anhängare.

Ta till exempel: Occupy wall street, de har en tydlig måltavla: Wall street, i ett land med hog arbetslöshet, och ännu högre för unga. Det har en genrell ide (emot wall street) som kan anpassas till andra städer. Man kan också ta samhällskritiska röster som Naomi Klein och Noam Chomsky (som värmdes upp av Michael Moores böcker och dokumentärer). ”Motståndaren” bemöter rörelsen med polis, och debatt och det blir en intressant konflikt. Det dyker upp enskilda personer som förkroppsligar rörelsen som en universitetsprofessor som klär ut sig och bjuder på kramar. Eller i motsatt mening polisen som slentrianmässigt pepparsprejar sittande demonstranter. Som blir ikoner för två delar av rörelsen.

Jag ser också samma komponenter i nazismen och kommunismen i 20-talets Tyskland. Vänsterrörelserna på 60-talet. Rasismen i 90-talets Sverige. De tidigare upproren i arab-världen och de nuvarande arabiska våren.

I slutändan kommer jag till att det är rätt stabilt i norden fortfarande. Och med lite tur kommer det att vara det ett tag till. Generellt. Men situationen med så många arbetslösa unga är intressant. Alternativen för dem (och mig) är att bli apatiskt till samhället, reagera mot det, eller gå med. Att bli apatiskt är det lättaste, reagera mot det kanske är det bästa, och att gå med i det kräver ett jobb.

Medans jag tänker på det här har jag kommit fram till fiskehamnen och står nu inför valet att korsa Mariehamn för att gå längs med den östra stranden tillbaka. Eller om jag ska ta den kortare vägen som kommer att ta mig längsmed den mest trafikerade kantat av egnahemshusen. Väljer att korsa. Innan jag kommit fram till andra sidan ser jag flera gula löv singla ner framför mig. I hörlurarna sjunger Säkert ”det här är mina armbågar Fredrik. jag ska vässa dem i kväll. ge hit lite stigma. visa mig en sekt. ge mig något att tro på. när ljuset är släckt” 

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

