Ungdomsträff för utlandstuderande den 8 augusti

Börja skriva på det är kvällen den nionde augusti men komma aldrig längre än till ett utkast. Men jag antar att det fortfarande är viktigt en månad senare.

Jag är osäker om det det här var speciellt givande. Min beskrivning av kvällen är att det var ett hallelujamöte för Åland. Det fanns en mina ögon naiv syn från den politiska panelen att Åländska utlandstuderande kommer tillbaka. Tankegångarna gick att för eller senare kommer ni tillbaka. För det gjorde vi, (och vi i panelen är som er).

Frågestund med panel bestående av politiska representanter från Landskapsregerningen

Frågestund med panel bestående av politiska representanter från Landskapsregerningen

Från ungdomshållet ställdes en del svåra frågor. Men utan att få utrymme att följas upp med följdfrågor. Problem som dock kom fram var att svenska utbildningar som socionom inte har samma tyng i Finland. Passerade man snabbt. Bostadsfrågan var oväntat pesimisktisk även om det verkade finnas lovade projekt i framtiden. Jag anade också en viss förvirring i vad man skulle anta att studiestödet skulle räcka till. Många studerande (och deras föräldrar) antog att det skulle täcka allt. En villfarlse som jag tror många plockades ur. Frågan väcktes också varför man inte anpassade studiemedlen emot svenska utbildningar när de flesta söker sig dit. Något som inte var aktuellt.

Vad hände sedan?

Vad jag har sett hittils är att det bildas en fan-page på facebook -Sommarträff på Åland  (Eftersom ni vet, facebooksidor fixar alla problem. Speciellt om problemet är okundskap och ointresse. Så nej jag tar inte tillbaka den djupa suck jag gav ifrån mig när jag först hörde det). Där har det främst lagts upp matrial som skulle gjort sig bättre på en bloggplatform. (Längre svar, bättre typografi (läsbarhet på ren svenska), och flera relevanta länkar, det låter väll inte så tokigt).

Länkar:

Camilla Gunell, Lantråd och socialdemokrat bloggade -Unga studerande med framtidstro –härligt

ung.ax finns det också lite skrivet: Hembyggdsrätt och bostäder,

Om du vill ha en minut för minutberättelse så kan du kolla in min storify från kvällen.

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ungdomsträff för utlandstuderande den 8 augusti

  1. Lotta Angergård skriver:

    Hej Michael,

    Kul med inlägg om Sommarträffen även om du inte verkar vara så imponerad. Dina tankar är viktiga för mig att ha med i mitt arbete som ungdomskonsulent (och även för regeringen i sitt) så jag är glad att jag fick tips om ditt inlägg. Bevisligen löser inte en FB-sida allt, men idén kom upp på träffen och jag tänkte att det kunde vara värt att testa. På sidan har bla en återkoppling gjorts till frågan om socionomutbildning i Sverige och andra konkreta frågor från POSTITs som paneldiskussionen inte gav svar på och som landskapsregeringens förvaltning kan hjälpa till med.

    Den feedback som träffen har fått är överlag positiv. Konkreta förslag inför nästa års träff har kommit in. Till exempel önskemål om workshop, mer tid vid borden, gör träffen återkommande, skapa formellt utrymme för att ungdomars tankar och idéer förmedlas till beslutsfattarna, mer näringslivsrepresentanter, bjud in en ung person som berättar om företagande/återflytt. Åsikterna går isär om en del val av mötesmetoder. Någon gillade inte samlingen i ring på slutet, medan andra tyckte det var riktigt bra. En enighet finns ändå om att sittningen vid borden var bäst och paneldiskussionen sämst.

    Det här var andra träffen som arrangerat så nog finns det utvecklingsmöjligheter.

    På återhörande!

    Lotta Angergård, ungdomskonsulent

Kommentera

