Val av cover photo till facebook fan-sidor för tidningar

Du har ansvaret för en mediaorganisation, i det här fallet en papperstidning. Du ska fixa till en Cover-bild till facebook-pagen, vilken bild väljer du?

Jag hamnade att fundera på det när jag i tristessen klickade runt på fejjan. Cover-bilden ska ju enligt min mening säga något mera om organisationen. Ge en ide om vad det är för tidning man gillar (ska fås att gilla). Är det en med traditioner, vilka områden, vem, var hur. Den utvalda bilden i cover en direkt ide till besökaren vad det man är inne på. Och kanske den enda information som man får framföra (eller vad vet jag kanske är er about-flik flitigt besökt?).

Det slutade med att jag klickade runt och tog skärmdumpar av ett par slumpvis valda mediaorganisationer. Slumpvis på det sättet att jag letade i mitt minne efter tidningsnamn.

Från övre vänstra hörnet: Aftonbladet, Hufvudstadsbladet, Laholms Tidning, Västra Nyland, Hallands Nyheter, SVT, Göteborgs Posten, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Nya Åland, Ålands Radio, SR P3, Sundsvalls Tidning, Ystads Allehanda, Ålandstidningen.

Från övre vänstra hörnet: Aftonbladet, Hufvudstadsbladet, Laholms Tidning, Västra Nyland, Hallands Nyheter, SVT, Göteborgs Posten, Svenska Dagbladet, Sydsvenskan, Nya Åland, Ålands Radio, SR P3, Sundsvalls Tidning, Ystads Allehanda, Ålandstidningen.

Laholms Tidning har gjort något riktigt bra, då man ser att det bygger vidare på en visuell kommunikation som jag antar att man kan hitta på andra ställen också. Finska Hufvudstadsbladet har också tänkt till med att använda en bild samma torn som syns i logotypen. (Det är klocktornet(?) på deras redaktionsbyggnad för övrigt). Förstår inte vad GP menar med att ha en rumpa i förgrunden, men det kanske är självklart för den daglige läsaren av den tidningen. Annars verkar man mest ha sökt efter en trevlig bild framför en värdekommunicerande bild.

En bild säger mera än tusen ord, så du vill gärna att bilden säger någonting positivt om dig (som också är sant).

Det här inlägget postades i Facebook, Grafisk design, Kommunikation, Sociala Medier, Sociala Medier, Tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

