Självmordsprevention på twitter

En kväll i mitten av augusti dyker den här tweeten upp i mitt flöde:

 ”Är det nån av mina följare från Dalarna och känner igen @—? Hon skriver att hon tänker ta sitt liv kväll. Det kan förhindras. RT.”

Just den fick 158 retweets. Det fanns andra med samma tanke men med lite andra ordval:

”Någon i Hedemora som kan ta hand om @— så hon inte prövar sina vingar från någon bro?”

Det som satte igång det var en tweet som sändes iväg lite för klockan sex på kvällen från @— twitterkonto:

”Sista inlägget: Jag ska ut kväll & umgås med vännerna innan jag säger hejda en sista gång till dom, innan jag åker till bron och hoppar.”

En annan twittare börjar prata med henne ett par minuter efter att den tweeten har postas. Och försöker uppmuntra henne att låta bli. Rätt snabbt är det fyra personer som pratar med henne. @johanspanbo @enfdbarslyna @madeleine_swe @husmorsanAnette

Det är lördagskväll och någon i ett halvanonymt konto har skrivet att hon avser att det ska vara hennes sista. Jag kan till viss del till och med känna igen lite av henne i mig. En liten stad, samma ålder, och tanken att det kanske inte är värt allt besvär. Men jag vet inte riktigt vad jag kan göra, skriva. Trots att det inte är första gången jag har sett ett liknande tweet. Självmord kommer in i vardagsrummet dyker upp lite oftare vare twitter. Inte bara de närmaste vännernas utan också från totala främlingar. Jag vet också hur lätt det är att stänga av för sånt här. Men jag är glad att se att det ändå finns personer som vet vad de ska göra. Och gör något. Så det slutar med att jag sitter och följer diskussionen och hoppas.

På söndagsmorgonen vaknar jag och börja funderar lite på självmordsprevention på twitter. Vilket utmynade i frågan.

-Vad ska man göra när man läser en okänd människa vill ta livet av sig 100 kilometer från din skärm?

Som många också frågade direkt –vad kan jag göra? kan jag hjälpa dig igenom den här kvällen på något sätt.

Dagen efter säger followthehashtag att det har varit 234 personer som nämnt henns twitternick på twitter. Att det sänds 507 tweets med ett snitt på 6 tweets i timmen. Är det inte lite fantastiskt? Att det finns människor som släpper allt vad de har i händerna för engagera sig i någon annans liv och bekymmer.

Jag regerar på hur sansade och kloka många av tweetsen är. Ta till exempel svaret som @madeleine_swe ger till @HusmorsanAnette när hon står oförstående till varför man kan ha viljan att ta livet av sig.

”Du får bli hur provocerad du vill. Faktum är att ingen VILL vilja dö. Har man sådana tankar är man i ett […] speciellt tillstånd som inne kan förklaras med logik. Å logik hjälper inte som lösning. Tyvärr! Det vore ju […] det enklaste”

Vilket är ett lysande exempel på att det går att berätta om otroligt komplexa ämnen på 140 tecken också.

Ett par stycken skriver också att det har varit i samma situation att det blir bättre som @husmorsanAnette

”Jag är 45 år och håller med, de sista 20 har varit de bästa. Säker, vet vad jag vill och vågar ta d”

Till twittare som ger henne sitt nummer och ber henne att ringa närsomhelst hon vill.

”Man kan ge upp genom att låta sig bli omhändertagen av människor som bryr sig. Vi finns. Låt oss hjälpa dig”

Jag själv kan inte det här. Jag vet inte vad som är rätt sätt att bemöta det. Men jag ser och känner att det finns ett engagemang. Lite som av ett extra säkerhetsnät. Men jag tror att det kan finnas ett behov av riktlinjer för att det ska funka riktigt bra. Vad tror ni?

Går det att fixa att det finns en resurspool för folk som behöver hjälp på twitter?

Jag mailade med Marie-Louise Söderberg på Föreningen för psykisk ohälsa som gav följande tre råd lite mera genrellt. Vad jag har förstått så finns det ingen akutplan (rätta mig om jag har fel) för privatpersoner som stöter på självmordsbenägna på internet. Men följande tre generella råd kommer nog bra till pass:

  1. Våga stanna kvar och inled en dialog, inge hopp om förändring.
  2. Uppmuntra att söka stöd och hjälp hos närstående och vänner i IRL. Om det inte finns, vårdcentral eller psykmottagning.
  3. Om det är kris uppmuntra att söka hjälp akut, 112 eller akutmottagning

Det som händer är att man blir livrädd när någon hotar med att ta livet av sig. Det gäller att ha is i magen och våga finnas kvar som stöd tills den värsta ångesten lagts sig. Lyssna, stödja, inge hopp och sedan uppmuntra till att söka hjälp av närstående eller om det är riktig kris professionell hjälp, på akutmottagning, vårdcentral eller psykiatrisk mottagning.

Jag fick också veta att föreningen för psykisk ohälsa är på väg att lansera en stödhemsida med  fakta och chat-rum om självmord som ska bli online den 10 september i år. Som också kan fungerna som hjälp och stöd.

P.S För den som vill läsa mera om självmord på nätet kan jag rekommendera boken Döden i media. Har ett par bra kapitel om forum och bloggar som tar upp cancer och självmordstankar.

Annars är Nationella centrumet för suicidforsknings hemsida väll värt ett besök.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Självmordsprevention på twitter

  1. Ping: Den digitala agendan för dummies | Karl Michael Jansson

Kommentera

