Lokaltidningar på webben -Tre bredrövelser

Tre saker som gör att jag suckar bedrövat när jag går in på lokaltidningarna nyan.ax och tidningen.ax. Som också gör att jag främst läser rss-flödet, framför att bläddra i paperstidningen eller hemsidan. Jag behöver väll inte skriva att det är något som påverkar tidningens ekonomi negativt. Om trad. media ska kunna konkurera med alla bloggare/ twittrande/ facebookande individer på ett lokalt plan måste de erbjuda en solid produkt på nätet. Framför allt så måste man aktivera sig, vilket är den gemensama lösningen för mina tre bedrövelser som kommer här:

1) Den viktigaste nyheten slår senaste.

När man inte bryr sig om sin nyhetshemsida så låter man den senaste upplagda nyheten vara den som hamnar på topp. Det gör att en trvial nyhet som läggs ut för att ”det inte lagt upp något på ett tag” kan slå ut en viktigare nyhet.

Det stressar upp hela mediakedjan. Journalister stressas att skriva och rapportera saker för sakens skull. Och konsumenterna utsatts för ett större mediabrus. Och det bra journalistiken och de viktiga händelserna faller bort. Ingen vinner på det.

2) Hemsidan ska tillföra något till nyhetsrapporteringen.

Det handlar om att webben ska kunna erbjuda något mera än papperstidningen. Det handlar om att ge en bra produkt. Mera bilder, rörliga bilder, ljud, och infografik.

Det handlar också om länka allt som går att länka. Internet är ett nätverk och länkar är maskorna och trådarna. Igenom att länka till tidigare artiklar som tidningen har skrivit eller annan intressant information så blir den skralaste text bättre. För att inte tala om den samhällstjänst man kan göra vid större samhällskriser som olyckor, katastrofer mm. genom att hänvisa till offentlig information.

På tal om det så tänker jag ge en känga åt e-tidningarna. DET ÄR EN FÖROLÄMPNING ATT SÄNDA EN BANTAD PRE_PRESS PDF TILL PRENUMERANTER OCH DESSUTOM TA BETALT FÖR DET. Det finns ingen ursäkt.

3) En nyhetshemsida ska inte täckas i reklam

Det finns en debatt och ett tänk i var man placear annonserna i en paperstidning. Men på internet är det rena rama kaoset. När man andvänder annonsblockerare (vilket jag rekomenderar att du gör) så blir nyan.ax och tidningen.ax välldigt nakna. Högst upp på nya ålands hemsida är två tredjedelar reklam. Motsvarande på ålandstidningen är en fjärdedel reklamen. Borde inte reklamplaceringen på webben följa samma tänk som i paperstidningen? dvs. att på nyhetsplats så har man inga annonser. Med andra ord en text om skarven (färja på åland) ska ha lika mycket reklam runt sig som samma text i papperstidningen.

Annonser
Det här inlägget postades i Dagstidningar, Internet, Kommunikation, Sociala Medier, Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s