Istället för almedalen, twitter.

Har filat på en text om varför jag tror att minister Fredrik Karlströms almedalsäventyr är en dålig ide (läs hans bloggpost här). Men trots att jag har (i mitt huvud) bra och sakliga argument emot det (fel publik, fel plats, avviker från turismstrategin) så blir texten mest raljerande okonstruktiv krtikik. Så det slängs i den lila virtuella papperskorgen. Istället tänker jag bara lyfta fram den mera konstruktiva (och billigare) motförslag/ lösning på det kommunikationsproblem Karlström lyfter upp. -Att många svenskar inte har inte så särdeles bra koll på Åland. 

ETT TWITTERKONTO

Vi lånar den ide som Visit sweden genomför med @sweden och fackförbundet SACO gör med @akademikerliv (finns säkert flera bra exempel). Deras ide att istället för att låta en trött överarbetad informatör twittra, så lånar man ut kontot till en svensk att berätta vad man nu har på hjärtat. Det är ett transparant sätt att skapa en relation med stora rätt ansiktslösa komplexa organisationer som länder och fackförbund tenderar att vara.

Vi låter en åländsk twittare veckovis representera hela Åland. Till en början så kan man välja ut åtta stycken intressanta åländska twittare. Ge dom till uppdrag att twittra om Åland, och sedan utvärdera det efter två månader.

Jag trot det kommer att funka bra eftersom: De som twittrar på åland ligger grovt sett i samma åldersgrupp, samma utbildningsnivå, samma intressen som de tilltänkta inflyttarna. Det finns ett urval på någonstans runt 500 konton som antigen befinner sig på Åland eller på annat sätt har tätt kontakt med Åland att välja emellan. Det finns flera som pendlar eller på annat sätt har fått öliv att fungera i livspuzzlet. Det finns representanter från skolan, arbetslivet, media, hantverk, studerande… ja, i stort sett hela åland. Så istället för att slänga en broschyr åt våra tilltänkta inflyttare och besökare, varför kan vi inte slänga en Ålänning?  

Du kan läsa mera om SACOs @akademikerliv här.

Du kan läsa mera om Visit Swedens @sweden här.

Advertisements
Det här inlägget postades i Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Istället för almedalen, twitter.

  1. Ping: Den Åländska drömmen om Almedalen | Medier och kommunikation på Åländska

  2. Ping: Ålandsdelegation till Almedalen, hoppas de inte bränner upp pengarna där | Medier och kommunikation på Åländska

  3. Ping: Ålands Almedalsäventyr –mera muskler än hjärna? | Medier och kommunikation på Åländska

  4. Ping: Min summering av Ålandsdelegationens tre dagar i Visby. | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s