Finlandsvenska twittertoppen Revisited

Jag har tidigare i en bloggpost kritiserat radio extrems lista över de ”bästa” finlandsvenska twittrarna (du kan läsa den här). I korthet så är det kriteriet för urvalet som jag kommenterade. Men jag ville också lyfta upp att kvalite på twitter är svårmätt. Det bästa sättet enligt mig att hitta bra twittare är (fortfarande) hashtaggarna #ffse och #ff. Personliga rekomentationer helt enkelt. Men nog om det.

Den här posten vigs åt att se hur denna lista över finlandsvenska twittare ser ut som grupp. Var de bor, vilka mediaorganisationer de tillhör, kön, osv. Det blir inget djupgående utan mera om det stora lättsedda sakerna. Först ut är var twittrarna i twittertopen bor engligt deras bio.

De 23,75% som saknas på kartan är angett ort som Finland eller inte lämnat uppgift om ort.

Det är spännande att så många kommer från Helsingfors. Enligt svenska wikipedia (jupp, inga djupare efterforskningar här inte) så är 6,2% av Helsningfors befolkning svenskspråkig det blir ca: 36 600 personer. Det borde utgöra ungefär 12% av hela den svenskspråkiga Finländska befolkningen. (rätta mig om jag har fel). Det är också intressant att det är så få från de andra stora ständerna Åbo, Esbo och Vanda med mellan tre och nio procent svenskspråkiga. Och att det bara är 9% från Vasa där var fjärde person pratar svenska. Så frågan jag ställer är vad är det i Helsingforsvattet som gör att de kommer så många ”bra” svenskspråkiga twittare därifrån?  

Att nästan 10% är i Sverige är en annan intressant benägenhet. Är en amerikansk twittare i Hangö, amerikansk twittare eller finlandssvensk? Jag kan bara konstatera att dela in folk efter kultur är svårt på internet.

Två mediaorganisationer dominerar listan.

Även om de flesta (om inte alla) twittar för sin egen del så går det inte att hjälpa att 35% av de 80 i listan har ett förhållande med antingen Huvudstadsbladet eller YLE. (Hela mediagruppen är 38 procent av listan). Jag tycker mig se en liknande trend i Sverige, även om jag tror att fördelningen skulle vara mellan flera organisationer. En annan trend det här passar in på är mediaorganisationer-tar-sig-an-sociala-medier-trenden. Att mediaorganisationen antingen anställer folk med sociala mediavana eller att de ”tvingar” anställda att twittra. Om man ska vara mediakritisk kan man argumentera att mediagruppen i twittertopen bara kan erbjuda ett begränsat perspektiv. Men som jag skrev i första meningen i det här stycket. De flesta twittar efter eget huvud (hoppas jag).

Förhållandet i listan mellan kvinnor män är i min erfarenhet rätt typiskt för twitter i övrigt. 0,66 kvinnor per varje man. Åldersfördelningen och utbildningsgrad var två andra saker jag ville undersöka, men hittade inte någon användbar metod för det. Så det får bli en annan gång.

Länkar twittertoplistor:

Finlandsvenska twittertoplistan på radio Extrems hemsida

Finlandsvenska twittertoplistan på twitter

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Finlandsvenska twittertoppen Revisited

  1. tommix skriver:

    Du kan även kolla upp twittrarna på Klout.com för att se vilket klout-värde dom har så du lättare kan klassifiera dom. Ett högt klout-värde brukar oftast indikera att man är kändis, men även en auktoritet i sitt område. @tommixhelsinki (jobbar inte på vare sig hbl eller YLE 😉

    • Michael skriver:

      Tack för tipset. Funderade på det, men klout-score visar mera på sociala medie aktivitet än twitteraktivitet. Även om det skulle vara intressant att se hur brett deras engagemang på sociala medier är. Bloggar, de mera, har de egna youtube-kanaler. Ålder osv.

Kommentera

