Mördarsnigelsommar

Wikicommon media/ Håkan Svensson CC

Wikicommon media/ Håkan Svensson CC/ montage Michael Jansson

Ålandstidningens mördarsnigelsjakt kickade igång idag. Vilket är superb ide. Att låta läsare och annat löst folk rapportera in sina sniglar till en interaktiv karta: riktigt bra. (Du kan hitta kartan här). Men jag skulle gärna ha sett mera. Speciellt nu när man inte behöver gå en extra mil för att göra något riktigt bra, det rör sig snarare om ett par meter (i nerförsbacke).

Varför ingen facebooksida, varför ingen fortlöpande information. Varför inte länkar till artiklar om mördarsniglar i samband med enkäter, varför inte feed från någon disskustionsida. Varför inga bagdes, och achivements (som är populärt och framgångsrikt grepp i spel och sociala medier). Så varför så platt och tråkigt? varför inte utnyttja internets kraft?

För det här är en fantastisk chans att bygga upp/på en relation till läsaren (vilket kommer att behövas om det framtida medialandskapet på Åland blir en gnutta som jag misstänker). Och för det så behöver tidningen få läsaren ännu närmare tidningen (förslagsvis via internet). Det är lite underligt att man inte inspirerades av aftonbladets kampanj vid förra svenska valet 2010, vi gillar olika. Du kan läsa mera här om du missade det.

Banner från aftonbladets kampanj vi gillar olika

Banner från aftonbladets kampanj vi gillar olika

Igenom att rida på vågen emot Sverige demokraterna och till viss del också ge motståndet ett ansikte så blev nog Aftonbladet en lite bättre tidning i mångas ögon. Borde då inte lokaltidningen Åland då kunna rida på vågen emot mördarsniglar och ge den kampen ett ansikte också. Och på så vis bli en lite bättre tidning…

Angry Birds är ett känt spel där man kan få achivements för olika prestationer

Angry Birds är ett känt spel där man kan få achivements för olika prestationer

Facebooksidan kan nog de flesta föreställa sig hur den ska fugnera. Twitter samma sak (twitterbot som levererar uppdateringar+ en hashtag som #snigelax #axsnigel). Feed är samma sak. Det jag gärna skulle vilja visa upp är achivment/ badge tanken.

I spel kan man få achivements (engelska för prestation), som du får när du tex. lyckas slå ett rekord, eller klarar av banan genom att följa specila regler, som att inte använda något fusk (eller bara andvända fusk). Du kan läsa mera om det på wikisidan för achivements, (obs. engelska).

Exempel på achivements i mördarsnigeljakten kan vara:

  • Ankmästare -500 sniglar eliminerade med en anka.
  • Salt n’peppar -500 sniglar saltade
  • Snail friend -sett 500 sniglar, dödat noll.
  • Maffioso -dödat 500 sniglar igenom torped (betalat barnbarn för att göra grovgöran)
  • Overkill -dödat 500 sniglar med hjälp av en grävskopa

För att ge en roligt dimention på det hela, dessutom kan man tävla kvarter mot kvarter/ by mot by för att se vem som är bäst på snigelavlivning. Det hela kan avslutas med en fest där achivement delas ut, och skrönor om sommarens bataljer mot sniglarna berättas. Oavsett vem som gör något av mördarsnigelsommaren så har de alla chanser i världen att göra något bra.

Advertisements
Det här inlägget postades i Dagstidningar, Facebook, Kommunikation, Public Relations, Reklam, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s