Pyromanbok får svårslagen nyhetsplats i lokaltdiningar

Om Jörgen Pettersson har en PR-byrå skulle de druckit champange till frukost idag, och då inte den billiga sorten utan den dyra. Bägge lokaltidningarna har plockat med hans bok på nyhetsplats. De refererar inte främst till honom för hårdfakta om ”mordbrännare” eller pyromaner där används FBI-experten Dian L.Williams. En person som, man av Ålandstidningens artikel, Jörgen Pettersson inte ens har intervjuat till boken. Ändå har han en foto, och i texten nämns hans repotagebok. Över en natt har han blivit en lokal mordbrännarexpert. Och det är ett utmärkt exempel på bra PR.

Nu menar jag inte att han inte har jobbat för det, eller inte förtjänar det. Han har garanterat bättre koll på ämnet än mig och de flesta andra på den här holmen. Jag lyfter upp det för att jag tycker det är ett bra exempel på hur man kan arbeta med relationer (Public Relations). Genom att över lång tid hållit uppe intresse för boken (bla. på hans blogg), blev han också förstavalet(?) när man behövde någon att prata pyromaner/ ”mordbrännare” när misstänkta anlagda brander dök upp.

Lärdomarna som kan dras är ”stick to your guns” och inte vara rädd för att lyfta fram saker du producerat som text/ undersökningar/ musik/ video med jämna mellanrum. Sist men inte minst: var en trevlig person, och gör så att media är bekant med dig och dina kundskaper.

Så bra jobbat där varumärket Jörgen Petterson.

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Public Relations och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s