Så många journalister följer toppolitikerna

Blev och funderade på twittersanningen att det är bara journalister (och annat löst mediafolk) som hänger på twitter. Det har lett till att den seriöse kommunikatören anpassar sitt kommunikation emot den målgruppen. Men är det rätt och riktigt? Igenom att kolla på tio stycken svenska politiker och se hur stor andel av deras följare som är journalister tänkte jag se om det stämmer. (Könsfördelningen togs med för det i kan vara intressant att se).

Jag tog fram följade tabell med hjälp av www.schmap.it där det går att få fram följare, könsfördelning och andelen journalister som följer kontot. De rödmarkerade siffrona är de högsta i den kollummen.

Twitterkonto

Följare

Journalister

Män

Kvinnor

@carlbilt (m)

134041

17,4%

60,8%

39,2%

@gudschy (fi)

22400

25,4%

59,1%

40,9%

@federley (c)

14920

22,3%

50,2%

48,9%

@goranhagglund (kd)

14148

26,5%

60,5%

39,5%

@annieloof (c)

12739

22,3%

57,8%

42,2%

@arkelsten  (m) 

7951

26,5%

57,7%

42,3%

@ohlylars (v)

7895

29,7%

58,8%

41,2%

@veronicapalm (s)

7635

32,3%

58,2%

41,8%

@jimmieakesson (sd)

7623

35,8%

66,9%

33,1%

 @asaromson (mp)

5881

28,8%

54,5%

45,5%

Om man ska generalisera från dessa tio konton så verkar det vara någonstans runt en fjärdedel till en tredjedel av följarna vara journalister. Det ger också en liten indikator på  vilka politiker som journalisterna tycker är mest värda att följa. ()

Det jag fick fram så kanske inte bevisar, men ger en gnutta stöd åt misstanken jag hade att många av Jimmie Åkessons följare gör det pga. av yrket. Att han dessutom skulle ha den största ojämlikheten mellan könen på följarna var däremot lite oväntat från min sida.

Hur pålitligt är då schmap.it eller knowyourfollowers som tjänsten också kallar sig? Svårt att säga, problemet med analyseringstjänster är att de inte berättar hur de går tillväga, vad de tittar på osv. Enligt wikipediartikeln om företaget så utgår analysen från all information som användaren har gjort publik. Den datan som insamlas bearbetas av en algoritm, vilket ger ett svar. Om det stämmer eller inte får var och en bedömma efter eget huvud.

Ska räkna om procentsatserna till antalet följare så att det går bättre att jämföra mellan kontona. 23% av 100 är som kanske bekant inte samma sak som 23% av 200. 

Advertisements
Det här inlägget postades i Kommunikation, Politisk Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s