Innan issue blir kris, en facebookgrupp och Ålcom

Funderingar över hur Ålcoms kommunikation utåt fungnerar utifrån facebookgruppen ”vi som har problem med vårt ADSL internet från Ålcom”. Och lite tankar om hur företaget hanterar Issue-frågan; knackligt internet.

Läste och reagerade på Ålands radio uppmärksammande om en facebookgrupp som var besvikna på sin uppkoppling från Ålcom. (kritik mot Ålcoms bredband).  Kollade in gruppen ”Vi som har problem med vårt ADSL internet från Ålcom” som då bestog av 17 personer, och skapades den 25 april, och bland klagomålen fanns formuleringar som  ”trögt något så tusingens”

Att folk skapar grupper för att klaga på olika saker/ företag/ personer är inget nytt det jag tycket var mest överraskande var citatet från Hans Mikael Holmström.

  -Jag anser inte att det är ändamålsenligt att blåsa upp en såpass minimal händelse i media

Punkt. Det var allt som Ålcom ville säga till Ålands radio.

Men jag undrar om det inte vore bättre att ge ett lite mera ödmjukt uttalandet. I stil med ”Förlåt, vi arbetar på det”. Jovisst, det är klyschor men uppbackat med lite fotarbete så är det bra pr. (ursäkt+gottgörelse=supernöjd kund) Istället för att vifta bort det som en minimal händelse.

Jag skulle säga att vad Ålcom upplever ”händelsen” som är irrelevant, vad som är intresant är hur konsumenten upplevelse. och i nästa steg hur konsumenten berättar om Ålcomupplevelsen till sina vänner och familj (via. bla. facebook).

Ålcom känner även till gruppen men verkar inte ha gjort något för att bemöta kritiken på facebook. De känner till problemet, de vet att ett antal personer har gått så långt att de skapat en facebookgrupp. Inte för att de egentligen behöver göra något. Det räcker långt att bara bevaka, och gå och korrigera in när rena lögner postas. Men räcker det? Och har ens Ålcom verktyg för att gå in när smärtgränsen uppnås?

Nu sitter jag inte med alla kort på handen. Men utifrån vad jag ser så verkar Ålcom ha problem med kommunikationen, både med ”media” och uppkopplingar.

Advertisements
Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s