De Åländska Sossarnas PR-missar i #iggegate

Som ett förhoppningsvis sista inlägg i #iggegate tänker jag ta en titt på kommunikations missarna som gjordes av socialdemokraterna i hanterandet av krisen. Mest för att öva mig själv att tänka i de banorna, men också i förhoppningen att roa någon läsare. Du kan läsa de tidigare inläggen ”Parasiten estelle” och en lagtingsledamot och #iggegate no biggie

En långsam händelseutveckling

Innan det blev en fullstor kris den 27 februari så var #iggegate en issue för (s) och Igge som hanterades rätt bra. Den 17:e kom inlägget, den 22:e kom ett kritiskt blogginlägg av Jack Sjölund den 23:e skrev Camilla Gunell (ordföranden) om partiets linje. Den 27:e kom anmälan och Igges ursäkt sändes till lokaltidningarna och lades ut på hans facebooksida. Nyan publicerade en webartikel som lovade berätta mera i papperstidningen som skulle komma 20 timmar senare (vilket är en enorm tidsrymd på internet). Samtdigt sändes en notis till TT som nyan har ett samarbete med. Denna notis publicerades senare på flera svenska tidningar websidor. Bland annat Aftonbladet som för övrigt verkar vara en stor nyhetskälla för ålänningar.

Oklara signaler på world wide web

Vid det här tillfället så finns det inget lättåtkomligt material om sossarnas ståndpunkt i frågan eller Igge Holmbergs ursäkt i original. Enbart ett kort konstaterande att en ursäkt finns. Den finns på facebook. Och om man letar hittar man Gunells blogginlägg från den 23:e. Men deras synpunkt på frågan kommer inte att föras ut förrän Nya Åland och Ålandstidningen kommer från tryck dagen efter. Vilket är den första stora missen då i princip alla idéer och spekulationer får få oemotsagda i nästan ett dygn. Jag menar inte då att de nödvändigtvis ska ta debatten utan bara göra ursäkten och partiet ståndpunkt i frågan lätthittat. Eller att ens använda alla de kanaler man har till sitt förfogande; Facebook, youtube, och bloggar.

Oklart vem som äger problemet

Den andra missen är att Holmberg lämnas ensam av partiet mitt i krisen, vilket jag inte har nån aning om är en medvetet agerande eller ej. I teorn så skulle partiet kanske må bra av att ha distans till Holmberg ett tag. Men tar man bara en snabb titt på lokaltidningarnas kommentatorsfält så ser man att den separationen inte gör sig lätt. En pudel från partet kanske inte skulle kunna skada, när de trots allt delar på skadan från krisen. Frågan är vem socialdemokraterna vill ha som sitt ansikte utåt? den lite mera bråkiga Holmberg, eller den lite mera sympatiska Gunell? Om inte organisationen själv gör det valet kommer andra göra det åt dig, garanterat.

Små kriser är också kriser

Det här är en ”storm i ett vattenglas” som Igge själv utryckte det. Men jag tycker inte att det är skäl nog att inte hantera krisen professionellt. Speciellt med tanke på vad som kunde hänt om det här verkligen exploderade på svenska sidan. Även det inte hände så borde man vidtagit åtgärder bara för att. Det är som amerikanarna säger ”Better safe, than sorry”

Lösningen: närvaro och sökoptimering

Det hela kunde mildras genom att Igge Holmberg skulle vara aktiv eller ha en egen sida utanför det stängda nätverket facebook. Det är modigt eller korkat som andra skulle säga att låta andra definera dig på internet. Att dessutom förlitar sig på andra för att levera en pudel. Jag häpnar…

Socialdemokratiska partiet borde bli bättre på att använda sina internetresurser. Dels genom att sökoptimera sina bloggar, och uppmuntra att använda dem. Första sidan i googles sökmotor är (nästan) det enda som räknas (på internet).

Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier, Twitter, Web och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s