Presidentvalet och sociala medier

En liten titt på hur presidentvalet ter sig på internet eller mera exakt de sociala medierna facebook och twitter (som det ter sig den 1:a februari 2012). Och en jämförelse mellan de två kandidaterna.

I Finland har 86,89% (4 566 129) tillgång till internet. Av dem har 2 084 080 (46,51%) ett facebookkonto. Av hela befolkningen har 39,65% ett facebookkonto.

Kampanjsidorna på Facebook för Niinistö och Haavisto har 97 176 respektive 111 250 gillar markeringar. De utgör 4,6% respektive 5,33% av alla finländska facebookanvändare. Totalt har knappt 10% av alla som har facebook har engagerat sig för den ena eller andra kandidaten. (vilket får mig att önska att jag gjorde samma uträkning inför första valomgången för att få en idee om intresset ökat eller minskat, och annat facebookbetende i samband med val och politik. Vidare så vet också ägarna av sidorna exakt varifrån ”anhängarna” kommer ifrån. Tex. skulle det vara intressant att se engagemanget från utomlandsfinländarna).

En annan intressant siffra är hur många som talar om det. Ett sätt att se engagemanget för olika facebooksidor. För Niinistö är den siffran 56 722 och för Haavisto 78 408. Ett lite större engagemang för Haavisto alltså.

För att sedan gå vidare till microbloggen Twitter.  Även där verkar Haavisto vara den populärare. Enligt followthehashtag.com kommer det i snitt 2,82 tweets i timmen märkta med hashtagen #haavisto emot #niistö 1,32 tweets i timme. Under den senaste 141 timmarna hade 211 twittrat Haavisto emot 75 för Niinistös 75 på 164 timmar. Observera att de här bara visar intresset och ingenting om twitterposternas innehåll.

Det går också att ta en titt kandidaternas twitterkonton @haavisto och @niinisto. Även här är Haavisto större 12 295 följare emot 10 906 följare. Även i mängden tweets så ses en skillnad haavistos 470 mot niinistös 188. Det får ändå sägas vara ganska få, när man tänker på att bägge kontona skapades under våren 2009. För nästan 3 år sedan!

Jag jämför också de olika kandidaterna på Klout. Och på diagrammet ser ni utvecklingen för kandidaternas twitterkonton. Rött för Niinistö och blått för Haavisto. De stora ökningen runt den 22 januari är intressant trendbrott för de båda. För tillfället har Haavisto 60 emot Niinistös 55 på denna sida (och detta sätt att värdera aktivitet på sociala medie arenan).

För skojs skulle så tar jag en titt på den sittande presidenten för att få ett tredje värde att jämföra med. Den största fb sidan i hennes namn har 8 330 tummar upp ingen kampanjsida dock (0,4% av alla finska fb konton).  Hon är däremot mycket större på twitter 18 462 följare och ett klout score på 45.

Advertisements
Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s