Arabiska våren och Facebook

Vad spelade internet for roll i den arabiska våren? Jag har haft den tanken i huvudet en väldigt lång tid och hela tiden väntat på att den ska bli besvarad. Att det skulle dyka upp en artikel av nån som har koll som en gång för alla klargör hur det ligger till. Den Arabiska våren används som ett affishnamn för sociala medier som facebook och twitter. Ett, enligt anhängarna, lysande exempel på sociala medias genomslagskraft. De har också funnit skeptiker som hävdar att sociala medier inte spelade så stor roll innanför de berörda ländernas gränser. Men hur ligger det egentligen till?

Jag tittar närmare på två av de aktuella länderna Egypten och Tunisien och tittar på internetgenomslaget och hur många som är med i facebook. Jag välde just dom två eftersom jag fått indikationer att Tunisiens sociala medier revolutions är lite mera berättigad namnet än Egyptens och ville se om det stämde.

De första uppgifterna jag får för antalet internetanvändare är inifrån 2009 och enligt dem skulle en knapp fjärdedel (24,23) av landets befolkning ha tillgång till internet. Jag får också redan på att 29% i vuxen ålder inte kan läsa. Vilket gör att nästan en tredjedel av landets befolkning inte kan ta till sig information från internet(?) av om tillgång gavs. (… eller?). Det kan man väga emot att det finns tillräckligt många mobiltelefoner i omlopp så 86% av befolkningen skulle kunna ha en egen.

Enligt socialbarker.com finns det 9 544 400 Facebook-konton i Egypten. Därifrån får man också veta att det är 11% av hela befolkningen och 56% av alla med internetuppkopplade. Den uppgiften går dock emot uppgifterna att Egypten skulle ha ca 20 millioner internetanvändare. Då skulle genomslaget bara vara 47% (antagligen mindre då antalet internetanvändare antagligen(?) har ökat sedan 2009). Rimligt är att anta att hälften av alla internet-aktiva har ett konto på facebook.

Det kan man jämföra med Tunisien där antalet internetanvändare (2009) var en tredjedel (33%) av landets befolkning. Socialbarker.com hävdar att det skulle finnas 2 925 840 facebook-konton dvs. att 81,27% av alla uppkopplade har ett konto. Vilket gör att 27% av hela befolkningen är med i facebook.

Slutstats

Det verkar finnas lite grund för att sociala medier ska ha spelat en roll (inom länderna) i den arabiska våren. Men genomslaget är varierande från land till land. Det var kanske relevant att kalla det som hände i Tunisien en facebook-revolution, ett epitet som sedan ärvdes till Egypten, där det kanske inte riktigt stämde.

Uppdatering 31.01.2012

Gjorde en tabell över ett par av länderna som var inblandade i den arabiska våren där man kan se antalet uppkopplingar(% åtkomst), facebookanvändare (%fb) facebookanvändare bland de uppkopplade (%FB åtkomst) och procentsatserna av hela befolkningen

Uppdatering 09.12.2012

Det kommer i veckan ett uppdaterat inlägg om facebook och mellanöstern.

Annonser
Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Arabiska våren och Facebook

  1. Ping: Facebook och mellanöstern | Karl Michael Jansson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s