En layout-titt på XIT nr. 11-2001

Bläddrar igenom 2001 års novembernummret av den numera nedlagda åländska gratistidnigen XIT. Jag kan inte låta bli att inspireras och vilja förändra lite, och samtidigt bli lite imponerad. Det är en gratistidning som till sin formgivning är mer eller mindre tråkigt men fortfarande en stabil produkt. Något som jag tänkte dra fyra (4) stycken lärdomar av till framtida projekt.

1. Jag älskar att uppslaget på sidan 4-5 är helt vigt till redaktionellt material. En härligt tomrum på reklam. Som visserligen i det här fallet väldigt fyrkantigt och färglöst och dessutom vanligt i nyhetstidningar, men en lyx i gratistidningsvärlden. Det är en fin paus och en signal till läsaren att den här tidningen existerar inte enbart för att sälja annonser, utan också för att ge något till läsaren. Efter det kan man sedan gå tillbaka till rutinen med reklam på högersidan och redaktionellt material på vänstersidan med gott samvete.

2. Jag får också lite uppmuntran till att våga tro på ett typsnitt kan göra (det mesta) jobbet. Nu kanske inte valet är enbart gjorda på grund av en typografisk övertygelse men det är roligt att se att det kan funka. I tidningen är det linjära typsnittet Gotham som är grovjobbaren och avlöses bara i undantagsfall av andra (tjocka) linjärer eller en skripta. Det är långt från idealt när det gäller läsbarhet, men jag antar att det låg fint i tiden. Skulle själv valt något med lite högre x-höjd och mera utarbetade lösningar för å ä ö 

3. Detta nummer av xit är inte det bästa exemplet på att dra på bilder i texterna. Men det är på god väg. Tex. artikeln om flygfälet kompleteras med sex bilder på ett uppslag. Och av någon anledning väljer man inte dra på bilden där flygledaren röker pipa vilket är ett större mysterium än loch ness monstret och yetin tillsammans.


4. Våga göra tidskriftsgrejer i tabloidformatet. Tänkte då mest på artikeln om bandet the Plan som på bekostnad av textens läsbarhet gör det hela till en lite mera intressantare uppslag. Att sätta ”omslagspojkarna” så långt bak i tidningen är också intressant, den är till och med efter korsordet OCH festbilderna. Kan inte komma på när jag såg det senast.

Format: 280 mm x 400 mm
Brödtext: Gotham 10/11
Tryckt på vad jag gissar är blekt blankt papper ca 70g
Utgiven av UI Media
Art Directors Roland Mähl & Richard Järvinen
35 000 ex 12 000 för Åland
Advertisements
Det här inlägget postades i Reklam och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s