Myndigheter och facebook: case AMS

Jag har funderat rätt mycket om AMS facebook närvaro, och hittat fem (5) problem som bekymrar mig (och förhoppningsvis AMS också). Det jag försöker få fram är en motbild mot den glorifierade bild som facebook ofta får. Detta ska inte ses som en argumentation att facebook är ont. Jag tror inte att facebook är ond, tvärtom mycket gott kommer tack vara facebook. Men jag tror att det är bra att ha lite kritiskt tänkande i bakhuvudet innan man loggar in. Sociala medier är inte svart/ vit, varken gott eller ont.

Problemen är ; övervakningsproblemet, legalitetsproblemet, målgruppsproblemet, informationsproblemet,  krisproblemet. Utan inbördes ordning kommer här problemen;

Övervakningsproblemet

Informationen på facebook är inte garanterad att vara säker av facebook. När man går med i facebook så går man med på att din  information sänds till amerikanska servar (som går under amerikansk lag, och anti terror lagar). Det finns inga garantier att det inte sker angrepp som gör att information läcker ut. Facebook kan lämna ut mera information än lovligt om sina användare, utan att vi har en chans att se det. Vilken väg man än använder så kan den informationen sedan  vara grund för en senare riktat attack mot din dator eller övervakning.

Nu går det att argumentera att risken är rätt liten att det händer. Ungefär som en kärnkraftsolycka i Sverige eller Tyskland. Osannolikt men om det händer …

Legaliitetsproblemet

Att myndigheter finns på facebook legitimerar nätverket. Du har kanske sett det i reklamtexter, vi har de här och de här kunderna och de är supernöjda,  intygande reklam. När myndigheter dyker upp så ger det intrycket att Facebook är så väll organiserat och säkert att statlig verksamhet kan använda det. (vilket det naturligvis inte är)

Målgruppsproblemet

Facebook användaren är inte en målgrupp de är ett målgruppssegment.
De når inte alla sina potentiella kunder via facebook, och av de som har facebook hur många av dem kommer att få informationen?

Jag vet inte om du lägger märke till den men facebook agerar redaktör över vad som kommer i ditt nyhetsflöde. Dels över vilka vänners poster du får se till vilka nyheter från sidorna du gillar (organisationen, företag, artister. etc). Det finns som en till gräns att passera när man redan har tagit sig in på facebook. Du måste engagera din följare för att de ska se dina poster. Det kostar tid, och frågan är om det är värt det?

Så i slutändan så krävs det aktiva intresserade användare, och om man är aktiv på facebook så är man ofta en van internetanvändare vilken innebär att man redan använder AMS hemsida.

Dessutom har vi problemet att folk inte söker information via sociala medier. Efter Fukashima så gjordes det en undersökning om hur de svenska medborgarna fick information om kärnkrafskatastrofen. Sociala medier var marginell informationskälla, tv var den största. Detta trots att det satsats en hel del på krisinformation via sociala medier. (ÅSUB borde tex kolla upp användarna av  Getas facebook så att det finns lokal information om användandet av facebook i samband med myndighet och kommun).

Informationsproblemet

Vilken information lägger ni ut. Det får inte vara exklusivt material eftersom alla ska ha tillgång till det. De flesta som prata om aktivitet på facebook lyfter fram vikten av att kunna publicera unikt material som inte finns någonannanstans. Men jag antar och generaliserar antagligen lite att AMS måste basunera all information över alla kanaler.

Så vad kan man göra? Svara på frågor och hänvisa till hemsidan eller besök på Ålandsvägen 31. Det jag undrar över är om en facebooksida tillför något till verksamheten. Är inte en blogg, eller en chattruta på hemsidan bättre då?

Krisproblemet

Har AMS resurser för att klara en kris? För det kommer kriser och de kräver mera personal. Kriser och hantering av issuefrågor är en del av vardagen för de organisationer som finns på sociala medier. Frågan är bara om man har resurser att hantera dem på rätt sätt.  Eller kommer ni droppa sidan så fort telefonen börjar gå varm, och inboxen börjar svämma över med mail?

Länkar

AMS hemsida AMS på facebook
AMS om deras sociala media närvaro

Advertisements
Det här inlägget postades i Åsikter, Facebook, Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s