Facebook vet vem jag är, men jag vet inte vad facebook vet

Läste ett blogginlägg på mazocialmedia.wordpress.com som skulle tjäna som grund i längre argumentation varför organisationer ska vara med i det sociala nätverket Facebook. Här bemöts flera motargument varav jag fastande speciellt för en, under rubriken: facebook vet vem du är … där problematiken viftades bort lite för lättvindigt. Så jag viger den har posten att ta upp varför det är problematiskt att facebook vet vem jag är. Hela bloggposten jag skriver utifrån, hittar du här.

Argument 2, Facebook vet vem du är…

Ett av de tyngsta argumenten mot Facebook är att de kontrollerar all information som vi användare sätter in. […]Det enkla svaret är att de kommer att vara extremt försiktiga med det, eftersom om folk flyr från facebook så blir det värdelöst

Hur vet jag det? hur kan ”folk” få veta det? facebook är rätt hemlighetsfulla med vad för information de har om varje användare. Se bara på den tyska killen som begärde ut information om sig själv. Han har fortfarande inte fått ut allt. (och då har han ändå fått en rejäl bunt av dvd-skivor). Och hur skulle facebook användare kunna avsluta sina konton när de flesta inte har någon information om vad som händer. Eller ens en överblick om vilken information som sparas, utan att kunna ge ett medgivande, eller att säga att det där ska bort. Bara vetskapen att alla inlägg och bilder som man ”raderar” på facebook inte försvinner, borde vara en alarmklocka och startsignal för denna flykt.

Problemet är inte att facebook spårar mig dig och alla andra som har ett konto. Utan att vi inte har så stor chans att veta exakt vilken information som facebook har om oss, och vilka som har tillgång till den? (genom lagstiftning, och genom rena intrång) och hur den kombineras? och kommer facebook berätta om detta händer?

Att sedan google, apple, windows också har sparar information om användare ger inte facebook mera rätt att göra samma sak. Det visar bara att integritetsproblemet är större än facebook, utan är ett generellt problem för hela vida webben. Så ja, mer folk borde vara medvetna om möjligheterna att surfa anonymt.

Till sist i stycket kommer kapitulationen för övervakningen, och en hyllning av självcensuren, som är rätt talande för hela stycket.

[…]så istället får man leva med det och försöka dra maximal nytta av fördelarna istället.

Den enkla tumregeln är att man kan stå för allt som man skriver, chatar, surfar på och säger i någon form av aktivitet på nätet.

Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Facebook vet vem jag är, men jag vet inte vad facebook vet

  1. Skoj att du skrev ner dina kommentarer:) Visst finns det mycket att diskutera angående integritet.
    Några små kommentarer:

    1) Den stora skillnaden mellan facebook och de övriga aktörerna är att du SJÄLV väljer vad du sätter in för information, problemet är om man sätter dit något som man ångrar sig efter tag så är det inte lätt att få bort det, men det skulle jag inte påstå är specifikt facebook utan för hela internet.
    Och risken att just facebook skulle dra nytta av ett pinsamt foto är väl ändå försvinnande liten däremot om det dyker upp på fel ställe, kan det vara ett problem.

    2) Jag skulle påstå att självcensur använder människan i stort sett i alla situationer förutom, när man är hemma i det privata eller när man är anonym på nätet. Att det skulle vara en kapitulation just i facebook är möjligt, men jag skulle snarare kalla det ett smart sätt att vårda sina relationer med sina facebook vänner eller potentiella arbetsgivare eller kollegor.

    3) Vad är det värsta facebook kan göra med din information som du SJÄLV har satt dit förutom att möjligtvis sälja den vidare?
    a) Få mera riktade annonser?
    b) Sälja den till någon myndighet, så att de kommer på att du tycker illa om dem. Kan vara ett stort problem i diktaturer som ogillar oliktänkande, men de flesta av dem stänger ju av facebook av en helt annan orsak för att de inte skall bli störtade.

    4) Har du hört talas om eller sett någonstans där facebook skulle ha missbrukat ett foto eller något annat material från någon facebook användare?

    5) I mitt fall tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna, men det förutsätter att man vet vad man sätter dit för information och det är där den springande punkten är. Ingeting är gratis här i livet och om de säljer vidare den information som jag själv har satt dit, fine with me 🙂

    • Michael skriver:

      1) Jag påstår att du inte har kontroll över dina uppgifter. Att facebook säger sig respektera användarnas integritet är inte så mycket mera än ord när det inte finns någon möjlighet att följa upp det. Hur kan du ångra något som du inte ens vet om att du har lagt upp, som tex. meta-data i bilder, platser, ip nummer.
      2) Javisst, men till vilken grad ska man tillämpa självcensur. Vågar jag sätta upp min politiska åsikt, sexuell läggning, religion, arbetsplats. När det finns stater och organisationer som sysslar med trakasserier av folk som tycker annorlunda än de, kan komma åt de uppgifterna. Eller vågar man berätta trots risken för vanlig vardasrasism och trakasserier.
      3) Ja det är det värsta som kan hända, men de i sin tur kan leda till att jag blir dödad,fängslad, förföljd, torterad.
      4) Nej, men det inte det jag kritiserar eller. Facebook har bra licenser när det gäller sådana saker så det skulle förvåna mig om någon skulle vinna en sån rättsprocsess emot facebook.
      5) Det är det som är problemet du vet inte vilken information du ger bort, och du har inget verktyg för att kolla upp det. I bästa fall så resulterar det i att du får skräddarsydda annonser, men det kan också leda till att en dödspatrull knackar på din dörr.

Kommentera

