Vem twittar på Åland? Aktiviet och respons

Efter att tittat på vad de åländska twittarna säger om sig själva tar jag nu en titt på hur aktiva de är. Igen utgår jag från klout score, och det jag försöker göra är att se hur aktiviteten ser ut på min åländska twitterlista. Så jag drog ut ”grovdata” som jag sedan delade upp i tre aktivetsnivåer (går att göra på flera sätt). Om man sätter uppgifterna jag fick fram i ett cirkeldiagram ser det ut som följer.

Intressant att observera att ”topsiktet” iaf. enligt den här indelningen är nästan dubbelt så stort som ”mellansiktet”. Det kan bero på tre saker, att indelningen är fel, räknefel, eller att de gruppen som twittar mycket är ganska många.  Grovdatan som jag jobbade med från början ser ni i diagrammet nedan. Så att ni själva kan göra er en bild av hur det ser ut.

Indelningen är kollum 1-7 som ska vara de mest aktiva användarna. Kollum 8-9 ska vara de som mellananvändarna. Och 10 -11 de som inte använder twitter över huvud taget. Indelningen bygger på mina egna observationer av aktivitet, då jag kunde se en tydlig skillnad på aktivitet mellan kolumn 7 och 8 samt mellan 9 och 10.

Alltihopa det här bygger på klout score (vilket mäter generell sociala media aktivet med hjälp av vodoo och enligt legenderna: en trasig mikrovågsugn) vilket ger utrymme för missvisningar, speciellt när jag enbart är ute efter information om twitter. Vilket gör missvisningar i det övre siktet är inte helt osannolikt. Så ni som läser det här, ta uppgifterna jag presenterar med en nypa salt.

Läs mera:

 

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter, Vem twittrar på Åland, Web och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

