Vem twittrar på Åland? Steriotypen 1.0.1

Försökte få fram lite mera information från min analys av de åländska twittrarnas biografier. (Den första posten hittar ni här).

Först kan jag bara förfärat konstatera; Det är epidemi av sällan skådat slag av som-sjuka. (I alla fall om man tar ut orden från sitt sammanhang). Tydligen är det vanligare att skriva ”arbetar som” än ”jag är”, vet inte riktigt vad man kan dra slutsats från det.

Jag försökte titta på genusfördelningen och fick fram utifrån att bara titta på de vanligaste förnamnen att 32 %  är kvinnliga och att 68% män. (Jag hade totalt 41 namn bland de 200 populäraste orden). Igen ska man nog bara se det som indikator hur det ser ut i verkligheten.

Nyfiken och älskar (love) är också populära ord för att beskriva sig själv. Busig och glad är bubblare. Att beskriva sig själv som Geek är förvånansvärt populärt. Däremot verkar det inte vara viktigt att understryka att man twittrar som privatperson.

Sedan tittade jag också närmare på vilka beskrivande ord som var vanligast förekommande. Det viktigaste att få fram är vad man gillar, och arbetar med eller studerar. Att vara intresserad (av något) verkar vara speciellt viktigt att framföra. Även om det är ett ganska intetsägande ord. Tex. jag kan vara intresserad av astronomi, men det innebär inte att jag vet något om det, eller gör några aktiva försök att hålla mig uppdaterad om det. Vidare på den tråden kan man kritisera användandet av ord som funderar, vill, försöker. Som utrycktna från sina sammanhang verkar vara lite tveksamma och osäkra. ().

Sist men inte minst den populäraste tv-serien framkom också; Dexter.

Läs mera:

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter, Vem twittrar på Åland och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

