Vem twittar på Åland?

Jag har länge varit nyfiken på vem det egentligen är som twittar på Åland. Som en del av det tänkte jag tittar närmare på min lista över åländska twittare och utifrån vad deras bio säger om dem försöka sätta dem i ett fack. Detta kommer att visa vem det är som skapar ett konto på twitter. Det visar tyvärr inte vilka grupper som fortsätter twittra regelbundet, men jag tror att informationen kan vara intressant ändå.

Jag har utgått listan alandtwitterlist och utifrån kontots biografin sätta dem i ett fack. Utifrån var de själva presenterar sig som. De åttio som är under ”Ingen bio” , består dels av blanka samt kryptiska biografi texter där jag inte klart kan få fram vad det är för människa/ organisation som twittrar. Övriga kategorierna tror jag är självförklarande.

Ta inte den här pseudo undersökningen på alltför stort allvar. Dels är det en rätt godtycklig indelning. Dels är den listan jag utgått ifrån inte komplett, dels är indelningen väldigt godtycklig. Kolumnen ”Data relaterade yrken” skulle gott kunna delas in i flera kolumner, men jag ansåg att de skulle göra sig bäst tillsammans den här gången. Vidare kan man kritisera uppgiftssamlandet; manuell räkning med papper och penna så slarv från min sida kan också ha ställt till det. Med andra ord det här är en grov indikator på hur det ser ut.

Med det sagt här är siffrorna jag har fått fram från de konton jag kollade igenom:

Det enda hårda fakta jag själv tar från det här är att det är inte många som lägger ner tid på att skriva en ordentlig biografi, som är relevant, tydlig och beskrivande. Men också att vad en människa är i det IRL inte allt är det som han eller hon beskriver sig som (på twitter).

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter, Vem twittrar på Åland, Web och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vem twittar på Åland?

  1. tjamalin skriver:

    Kul uträkning! Hur ovetenskaplig den än må vara ger det ju en bra fingervisning. Gillar att vi är fler journalister än politiker – vilket samtidigt är lite konstigt.

    • Michael skriver:

      Tack!
      Det finns en hel del politiker gömda i ”ingen bio” dessvärre också ett par journalister, så vi har inte sett slutet på den fajten 🙂

Kommentera

