Turismstrategin får Åland 2012-2022

”Strategin är hur du planerar att vinna kriget, taktik hur planerar att vinna slagen”

Läste igenom ”Turismstrategi för Åland 2012-2022” och observerade ett par saker som kan vara värda att ta upp. Dels att det saknas perspektiv, dels att den känns dåligt underbyggd. Men det jag framförallt saknade var något som grundade dokumentet i nuet. Detta trots att man nämner ganska specifikt vilka åtgärder de tänker genomföra.  Jag är rädd för att det gör det hela är en skrivbordsprodukt, som kommer att samla damm någonstans.

Vision och profil

Orden som beskriver profilen ”Åland, det tillgängliga Öriket i Östersjön med en attraktiv maritim skärgårsprofil” och visionen ”Åland är ett kärt välkomnande och driftigt Örike som väcker längtan” skulle gott kunna byta plats utan att någon skulle märka det. I själva verket skulle jag göra det ”Åland är ett kärt välkomnande och driftigt Örike som väcker längtan” skulle funka mycket bättre emot de två huvudmålgrupperna som man presenterar senare i dokumentet.

Strategi

Jag undrar vad de grundar strategin på, förutom rent navelskåderi. Att strategin har fått synpunkter från 400 personer på Åland är bra, men det ger inget utifrånperspektiv.  Vissa ledtrådar får man som antyder att det ska vara insamlad information från besökare. Men borde inte en utåtriktad verksamhet som turism vara lite mera proaktiv och söka upp sina kunder? Istället för enbart enkäter. Vilket det inte är något fel på men jag tror att man tjänar på att komplettera med intervjuer så att man får lite mera djup på enkätsvaren (och sedan kan man ju alltid undrar om frågorna på formulären är rätt ställda så att man kan bygga en tioårs strategi på dem).

Konkurrenter till Åland efterlyses, utseende okänt

Sedan saknar jag också en överblick på vad konkurrenterna sysslar med. Vilka måste Åland förhålla sig till, prismässigt, kvalitetsmässigt osv. Vem är Ålands nemesis? vem snor turister från Åland? Det är lätt att tro att de är de andra öarna i Östersjön, men är det verkligen så? Utifrån vad jag läste i strategin så är det ganska svårt att föreställa sig vad som behövs göra, förutom att bli bättre och locka folk hit när det är blött, regnigt och kallt här. Det är oftast enklare att veta var man är om man har något att förhålla sig till. Största konkurrenten kanske är inte ens nödvändigtvis en resa till en annan plats utan en chipspåse och en hyrfilm.

PR-potential

mummel mummel  PR-potential mummel eh, va? vad innebär detta ord som är ett av kriterierna för evenemang på Åland. Potential för allmänna relationer, men det är ju alla evenemang! Varför då ens nämna det?

Den pinsamma vrakchampagnen

Sedan är det lite läskigt att champangeyran vimsar vidare. Det är mycket möjligt att de har gjort någon form av uppföljning som visar att att champagne är något att satsa på. Men jag har svårt att se det dels för att primärare målgruppen har en svag kontakt till champagne. Dels för att champagne i norden kopplas ihop med nyår och bröllop än till vrak och Åland. Visst är det trevligt att vi hittade de där flaskorna, men är det verkligen något att satsa pengar på? Speciellt när man också påpekar att skylt och kartkommunikationen emot turisterna är dålig. Något som kostar lite mindre att fixa till och dessutom ger snabbare effekt på turismen.

Planera för kommunikationen

Jag saknar helt någon form av strategi för kommunikationsarbetet. man trillar in på den när man tar upp taktikfrågan om bokningssystemen, och vid marknadsföringen men till större delen är den helt frånvarande. Men det skulle behövas finnas en mera övergripande rubrik. Och framförallt borde man plocka upp den relationsbyggande kommunikationen utanför reklamen (PR).

”Jag har lite svårt att se hur man kan vinna krig med hjälp av det här dokumentet”

Redigerad den 8 dec 2011

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Public Relations och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s