”via facebook” … från en ointresserad avsändare

Jag vill påstå att det är en skillnad på twitter och facebook. När det gäller hur många tecken man får använda, hur informationen förs fram, vem som är på de bägge arenorna, och vad som diskuteras. Det är därför jag skarpt ogillar att skamgreppet att ta in feeden från facebook på twitter. dvs. att alla dina facebook-uppdateringar dyker direkt upp på twitter. Kommer här att argumentera varför det är en dålig ide.

Du har helt olika möjligheter när det gäller hur du kan formulera texten. Och eftersom du främst är intresserad av fb-publiken (inget fel med det) så gör du din text så bra som möjligt för det mediet. Utan att bry sig om hur det kan se ut på twitter. Det kan bara vara den första intetsägande meningen som dyker upp.

Det är ingen skillnad på vem som finns på respektive some-arena, men det är en liten skillnad i vem som är aktiv,och hur de är aktiva. För att vara lite fördomsfull (och trångsynt) så är twittaren en människa som jobbar med data eller media, och tenderar att vara mera engagerad i olika sakfrågor. Medans fb människan är lite mera utsprid när det gäller jobb, och engagemang. Men som sagt, det är en fördomsprofil som kan vara intressant att titta på lite närmare om man vill effektivisera sin kommunikation. Man kan se dem som två olika målgrupper.

Motivationen till att interagerar på fb och twitter skiljer sig också. Jag vill påstå att man gillar saker på facebook för att man mer eller mindre helhjärtat stöder saken. På twitter följer man saker eftersom saken intresserar en. Jag kan följa ett parti på twitter för att jag är intresserad av politik, på fb blir det mera av ett ställningstagande, för att hårdra det. Det kan vara skäll att tänka över hur man paketerar budskapen. Igen det kan vara så att man talar till två olika publiker på twitter och facebook.

Hur kan du intrigera på twitter om du bara är aktiv på facebook. Du kommer att få frågor och tips på twitter också, vilka du inte kan bemöta om man bara använder twitter som en anslagstavla. All respons är bra respons, det kan ge ledtrådar till vilka saker du behöver förbättra, i din produkt eller tjänst. Att inte uppmärksamma och svara på responsen på twitter men ändå vara där, är lite som att gå på en dejt med målet att säga så mycket som möjligt om sig själv.

Vad som är intressant på facebook och vad som trendar på twitter behöver inte nödvändigtvis vara samma sak. På twitter kan en bloggpost om hur skadligt det är äta tex. chips vara det som trendar. Samtidigt som det inte märks på fb, en chipstillverkare postar något på fb, i still med ”chips är så gott att man dör” som hamnar på twitter. Som bara blir pinsamt för chipstillverkaren. (obs. påhittat exempel).

Advertisements
Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s