Märks Champagne auktionen? Undersökning med Google Trends

Är antagligen sist på bollen, men jag har upptäckt verktyget google trends. Ett verktyg för att se trender bland sökorden som används på Google. En aning begränsat verktyg, men ändå väldigt praktiskt (och framförallt gratis).

För att bekanta mig med verktyget testa jag att göra en liten undersökning om Åland.  Vad jag gjort är att söka på trender inom Sverige, och skrivit in olika sökord som jag kan koppla ihop med Åland, som skärgård och färja.

Bara som ett exempel för att visa det är något runt juni, juli augusti som gör det intressant att söka på de här tre sakerna. Och det verkar komma varenda år!

Jag blev också nyfiken om champagne fyndet och den efterföljande aktionerna gjorde att flera personer sökte efter Åland. Det skulle vara roligt att se att det skulle vara möjligt att se en uppgång på både Åland, och champagne kurvan. Det skulle kunna tolkas som intresset för Åland har ökat i samband med fyndet.

Så jag tittar igenom vad google trends kan ge av en trendsökning på åland, aland, champagne speciellt intressant för mig är juni 2011 och juli 2010. Fyndmånaden och den månads som fyndet släpptes som nyhet.

I Juli 2010 ökar antalet omnämningar i nyhetssidor, och strax efter ökar sökningarna på aland och champagne. Det kan tolkas som att det finns ett stort intresse för fyndet. A-markeringen visar när en amerikansk artikel publicerar en artikel om fyndet.


I juni 2011 så hade man en stor auktion på Åland. Man kan se att det har hänt något runt den tredje tack vare en topp bland nyhetsrefererarna. Det finns också en topp för sökordet aland. Men toppen planar snabbt ut.

Jag tolkar det som att det fanns ett intresse för vrakfyndet bland den stora allmänheten, det fanns också ett intresse för auktionen. Men toppen är för brant för att ge något varaktigt intresse, och det var målet med auktionen(?). Att få flera människor att intressera sig och få en relation med öriket Åland.

Men Google trends kan inte helt bevisa att champagne-grejen inte är ett misslyckande. Men det ger en indikation att det kanske inte är så jätteeffektivt, och ger skäl till att ta en tid på vad som var effektivt och vad som behöver göras annorlunda till nästa auktion.

Det här inlägget postades i Public Relations, Web och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Märks Champagne auktionen? Undersökning med Google Trends

  1. Ping: Söktrender VS. Besökstrender: Åland | Karl Michael Jansson

Kommentera

