Den föraktade Kampanjskylten, kanske bara missanpassad?

Har funderat lite på valkampanjsskyltarna som ploppar upp vid väggrenen när val nalkas. Å ena sidan finns det ett behov att synas, och andra sidan verkar väldigt få gilla dem.

Efter att tittat på amerikanska kampanjer ser jag att en kampanjskylt är mera av ett ställningstagande där. En kampanjskylt där har ungefär samma funktion som ”badges”  på din profilbild på facebook. Utifrån den observationen kan man fråga sig om om inte de åländska valskyltarna är lite ur kontext, att de skulle bli mera accepterade och effektiva om de placerades i folks trädgårdar efter amerikanskt exempel. Vid väggrenen upplevs skylten som störande eller rent av som nedskräpning.

Så min tes är att; om man hittar ett bättre ställe att placera kampanjskylten så kommer den få mindre negativ krtik, nå sin målgrupp bättre, och faktiskt säga något.

En annan mera generell observation är att vägreklam blir också effektivare om påverkan kan omsättas i handling relativt snabbt. Tydlighet är också viktigt, mottagaren ska förstå vad han eller hon ska göra annorlunda och vad fördelen med det är. McDonalds är ett bra exempel på det, Naturskydsföreningen har också en fin skylt vid E4:an (se bild).
Men valreklam är inte ren och tydlig. Partierna visar tvärtom ett vilja att slå knut på sig själv i sin iver att nå ut. (centerns ko annons är ett bra exempel). Jag älskar deras entusiasm, det krävs ibland nya grepp för att beröra och engagera. Men försök basera kommunikationen på något mera en magkänsla. Bra kommunikation bygger inte på en rolig/ lockande/ intressant ide utan på eftertanke, hårt förarbete och lyhördhet.

Uppdatering: Får dagen efter få veta via Ålands Radio att Landskapets vägingenjör anser att skyltarna är trafikfarliga och dessutom olagliga. Partierna ska inte heller ha lyssnat på kritiken. Det är en sak att vara slarvig med kommunikation gör man det dessutom olagligt. …

Advertisements
Det här inlägget postades i Kommunikation, Politisk Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s