Twitteravatarer, ingen småsak (del.1)

Twitteravataren är det första man lägger märke till på en twitterprofil och kommer i den här posten skriva lite om hur bra avatar ser ut utifrån igenkänning, tydlighet och kontinuitet. Jag hoppas att alla kan hitta något användbart/ intressant,  men jag kommer att främst inrikta mig på konton som används av föreningar eller företag från det lila öriktet Åland.

Vågar man hoppas på mera fyr åt Ålands Framtid?

Ålands framtid får bli det första exemplet. Det första är att de har hackat upp sitt eget namn och endast”nds fran -visar vägen” går att läsa. Om man inte är bekant med partiet eller enbart logotypen är det lite förvirrande. Det är ett vanligt ovett som sker mer eller mindre medvetet. att ha med taglinen är också onödigt, den blir så liten att den knappt ses. Så bort med den. De har inte eller någon typografisk egenart så att enbart text och färg skulle kunna signalera sin identitet, så kvar finns bara fyren.

Ålands tidningen ska visa den rätta bokstäverna

En av de värsta syndar man kan göra är att förstöra ordbilden på en logotyp, vilket är lätt hänt i twitters 48×48 avatarfönster. Det ser lite slarvigt ut, och kan försvårar igenkänningen. Speciellt om föreningen har en logotyp så bygger på namnet, som Sundqvist Buss, Williams. Men det finns också exempel på där det funkar som Viking Line. Som exempel använder jag här Ålandstidningens nuvarande avatar och presenterar en ur min synpunkt bättre avatar.

Ålands Kommunförbund, liten oläsbar text ska bort!

En annan misstag är att inte tro på sin logotyps förmåga att kommunicera. Genom att skära bort onödigheter så blir logo förhoppningsvis tydligare. Tänk på att du bara har 48×48 pixlars utrymme. Till och med Ålands kommunförbunds avskalade logo tjänar på att bli ännu mera avskalad.

Visa samband och samhörighet är viktigt, speciellt om det kan ge positiva effekter

Kontinualitet är också bra, vilket saknas i Nyan Ålands poltik konto. Logiskt sett borde ha samma utseende som det vanliga ”huvudkontot” speciellt när man hänvisar i beskrivningen till hemsidan. Dagens nyheter och Svenska dagbladet har löst det bra, en stark avatarbild för ”huvudkontot” och modifikationer för kulturkontona.

Advertisements
Det här inlägget postades i Kommunikation, Remake, Sociala Medier, Sociala Medier, Twitter, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Twitteravatarer, ingen småsak (del.1)

  1. Ping: Holmgång v. 12 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s