Reklamanalys; centern och kossor

Detta är en slarvig analys av centerns valannons. 

Bilden är det viktigaste elementet är bilden på en tjur som bestiger en ko, strax under på vänster sida i en lila oval finns copyn; ”Här skapas 2 000 nya arbetsplatser!” Under det finns Centerns Logotyp och deras tagline ”-gör det!”

När jag ser annonsen ser jag tre budskap; en kossa som försöker bestiga en annan kossa (är det underläggande budskapet något med gay-rights?), att det skapas arbetsplatser, och att någon gör det. Samt avsändaren Centern. Budskapen levereras vänster till höger diagonalt. Det finns ingen tydlig budskapsförstärkande tanke med färgvalet (?).

Budskaps tolkningen jag gör ärförvirrande, när jag neutralt ser på bilden kopplar jag bara ihop bilden och tag-linen gör det. Och sedan avsändaren centern. Den logiska frågan jag då får -har centern sex med djur, eller vad då? Jag ser inte det politiska budskapet, och när jag ser det känns det dåligt grundat. Talet 2 000 känns väldigt taget och dåligt underbyggt.

Partisektreteraren förklarar annonsen för Ålands radio TV;
-Vi ville bland annat visa på hur viktig primärnäringen är, men visst har annonsen väckt reaktioner. En del har tyckt det var finurligt, medan andra tycker det var mindre bra. Det säger centerns partisekreterare Camilla Eklund.

Så med andra ord igenom se annonsen ska vi förstå att primärnäringen är viktigt. Gör vi det? nä skulle jag säga.

En vecka senare ringer Ålandstidningen upp Harry Jansson

Reporten frågar: Hur tänkte ni kring annonsbilden där en kviga bestiger en annan kviga, med texten ”Här skapas 2.000 nya arbetsplatser”?

-Bilden var ett medvetet val för att väcka uppmärksamhet. Och det lyckades ju.

Men det skapas ju just inget här, speciellt inte nya kalvar…?

-Jag tror nog att symboliken går fram. Man ska vara bra dum om man tror att vi råkat välja två kvigor av misstag.

Jag kvalar in bland de dumma, men annonsen kommer inte att gå i tidningarna mera. Och det ryktas om att det var på väg att tryckas upp som valaffischer också. Något vi alltså inte får se något av eller.

Alltihopa bygger på marknadsföringsmyten att all uppmärksamhet är av godo, och att vara den roliga högljudda annonsen är en fördel, att det ger mest avkastning för det betalade annonsutrymmet. Vilket inte är en absolut sanning. Kommuncerar du högljut så kommucerar du bara höga ljud. Risken är att det budskap du verkligen vill ha ut kommer att överröstas, och det slutar med att du inte säger något alls.
Därför anser jag att annonsen är skräp, det egentliga budskapet försvinner. Och centerns poltik har reducerats till parande kor, grattis.

Och på en separat not så har inte tycke och smak någonting att göra med annonser. En effektiv annons kan vara ”ful” och världens sämsta annons vara det vackraste som finns. En annons värde avgörs på dess förmåga att kommunicera sitt budskap. Vad styrelsegrupper och andra inblandade i processen har för etistiska preferenser ska inte spela någon roll. En rolig reklamvideo kan bli en viral och ses av miljoner på youtube men om den säljer inte mera tvål så är det marknadsföringsmässigt bara en rolig film och en dålig investering.

Tack Thesa för bilden

Det här inlägget postades i Annons, Grafisk design, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

