Varför krånga till det?

Varför krångla till det, en analys av tetra-annonsen för ung.ax

Reagerade först på att det är typografin var bristande. Sedan började jag fundera på själva budskapet. Går budskapet verkligen fram? gör man det bästa av situationen?

I texten kommer först kommer fyra stycken frågor. Sedan två uppmaningar och till sist en avsändare. Första frågan är ”vad gör du på nätet?” du är särskiljer sig från resten av texten. Och det är ju en relevant fråga. Problemet är att den frågan och följande krockar med första uppmaningen. ”Va’ schysst på nätet” Det är ingen enhet. Det är fyra frågeställningar om internetbeteende. En uppmaning om att bete sig gott. Och till sist en uppmaning om att besöka en copy-paste-kampanj-hemsida. an kan ju försvara sig med att det funkar att det är okej, men förtjänas det att göras så förtjänas det att göras väll.

Vad jag ser är en annons som behöver bestämma sig för vad den vill. Istället för ointresserat ställa lite frågor och sedan mata på med sin egna budskap. Gör det renare och rakare. Tala klarspråk med andra ord. Speciellt irriterande är svamlandet om IRL som förtydligas två gånger. Avsändaren brinner från vad jag kan förstå efter en snabb titt på ung.ax för frågan. Men det dom pressenterar är ett fluffigt moln av hot, elakheter möjligheter och iritterande ”läs mera” och kolla in den här hemsidan. Men jag gör bara en remake på ”annonsen” nu.

Det jag gör är en mera avskalade variant av annonsen.Plockar bort allt onödigt hur copyn och presenterar en konkrekt rak fråga. Vem ser dina semesterbilder? Tanken är att motagaren då ska relatera till de bilder de laddat upp på olika webbtjänster, som facebook, googles bildtjänst och så vidare. Och förhoppningsvis börja fundera på vem som kan se vad du gör och lägger upp på internet. Sedan en kort hänvisning till hemsidan för vidare infromation.
Jag är inte hundra procent säker om den är den bästa lösningen. Men den är mindre noisig och rak på sak och kan fungera som ett koncept.
Lämna gärna feedback.

Annonser
Det här inlägget postades i Grafisk design, Kommunikation, Remake och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s