Stillrena tweets

Här kommer lite tips hur du kan strukturera upp dina tweets, speciellt dom med länkar i.

Jag föredrar att dela upp tweets i tre delar kortbeskrivning länk och hashtags. Hashtagen och beskrivningen går att skriva ihop om det inte försvårar läsningen.

Först kommer en kort beskrivning om var du kommer att hamna och vad du kommer att få om du klickar på länken. På det lila utrymme du har ska du berätta vem vad och hur.
tex.
Banksy har målat min ytterdörr [adressförkortare]  #streetart #banksey

Budskapet är lättförståeligt och för dem som känner till banksy vet ungefär vad som kommer att visas på andra sidan länken. Hashtagen används som ett förtydligande så att man verkligen placerar tweeden rätt. Det handlar om streetart. Hashtagen är också praktiskt när folk intresserade av ämnet ska följa diskustionen.

Vissa automattjänster kopierar bara de första meningarna rakt av vilket krånglar till det. Dels för att texten inte är anpassad till twitterformatet (ett budskap på under 140 tecken) dels för att det visar att twitterontot är till viss del atomatiserat och kan vara ointresserad av en dialog med dig. Du ska egentligen bara klicka på länken för att komma till en hemsida där du ska konsumerar något.

Långt från alla använder adressförkortare också. Vilket jag tycker är synd. Dels för att det inte ser snyggt ut. Men det själ en massa dyrbara tecken som skulle kunna engagera mottagaren för tweeten.

Ett par exempel:

ÅlandsRadio gör det helt rätt. Kort text, förkortad länk. Det man skulle kunna lägga till är en hashtag som #väder eller #alandsvader. (Men nyhetskonton brukar vanligtivis inte använda hashtags)


alandstidningen och nyaland är två mindre bra exempel. Titta speicllt i slutet av texten där ord blir avkapade. Dessutom förstår man sammanhanget redan efter första stycket, och resterande tecken är egentligen överflödiga. Hashtags skulle igen kunna användas. De gör egentligen inget större fel förutom att de inte bryr sig om mediet.

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s