Do your thing, Emmaus

Reklamvärlden är ett ställe där det ”lånas” friskt från varandra. En kampanj för tvål i Indien ändras för att sälja tändstickor i Tyskland, grundstommen är ideen. Och det är väll en av kännetecknen på en bra ide, att andra människor vill och börjar andvända den.

Ett exempel på en bra idee är det som frilandsgrupp*  tog fram för Myrorna 2009. Titeln var medvetna subkulturer, och gjorde i min mening ett superb utförande. Du kan kolla in vad de gjorde under den här länken. Som jag förstår kampanjen är den till för att visa upp bredden av kläder/ saker i Myrornas butiker och att i princip alla subkulturer hittar något som passar dem.

Men någon verkar tro att det handlar om att styla upp en model knäppa ett foto, så är det klart…

Vad säger den här reklampelaren igentligen? Vad vill den mig? Vad säger det om Emmaus? och sist men inte minst är det så här som Emmaus vill bli uppfattade?

För det första butiken lever inte upp till vad affishen lovar. Den lovar en vit fin butik full med vackra unga människor. För det andra är det för mycket information i en för liten storlek. Hur många människor ser du som stannar för att läsa en annons om de inte måste. Om man tittar på modelerna så ockej, det fungnerar men är det inte för mycket begärt att se dem le? Och är det här en del av emmaus nya(?)  grafiska identitet, hur går det ihop med de andra emmausbutikerna?

Så nästa gång emmaus när ni ska göra något liknande, tänk efter. För guds skull tänk efter, för ni vet väll vad dom säger ”Bad ads make kittens deprest and suicidal” och det ni har gjort har ökat försäljningen av antidepresiva till kattungar tusenfallt.

*Frilandsgruppen som får  kakpoäng av mig är: Tor Bergman: copy, Per M Eriksson: ad, Martin Behm: cd, Aorta: fotograf, Johan Svensson: scenograf, Pirjo Niemelä: stylist, Agent: LundLund.
Annonser
Det här inlägget postades i Grafisk design, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s