Sushibussen på twitter

Jag ställer mig frågan varje gång jag hittar en ny företagstwitter. Ibland verkar det vara genomtänkt ibland inte. Det som fick mig att tänka senast är sushi fabriken hemma på Åland som har en Sushi Buss som säljer sushi. Företaget finns starkt på Facebook, har en bedrövlig hemsida, en ännu hemskare grafisk/ visuell profil, och ett Twitterkonto.

Fördelarna det här företaget är att de erbjuder en produkt som är eftertraktad och inne på Åland just nu. Tidningarna skrivet om företaget, och nyhetsvärdet är högt, det är något, såvitt jag förstår, man pratar om hemma på stugorna.

Så långt allt väll. Men vad gör företaget på twitter? Åland är inte ett twitterområde såvitt jag kan förstå. Det finns många som har eget twitter, men aktiviteten, retweets, kommentarer är relativt liten. Ytan mot kunden är nästan försvinnande liten … jämfört med Facebook.l

På Facebook har Sushi Fabriken i skrivande stund 522 ”vänner” (varför de inte gjort en fansite iställe går mig förbi, speciellt då ger fördelar när det gäller att få ut säljsnack). Facebook är starkt på Åland, alla de 10 followers på twitter har Facebook. Med all sannolikhet kollar de båda i lika hög grad. Så varför finns man då på Twitter? är det inte bättre att satsa på Facebook och avvakta tills twitter slår igenom för deras målgrupp. Istället för att bidra till bruset på Twitter som förstör för alla inblandade.

Som ett sista frågetecken sätter jag -hur tänkte dom med den grafiska profilen? För en oinvigd ser det ut som de säljer påskgodis, Futura och sex olikfärgade ringar. Ja, det är ”logotypen” jag tänker på främst.

Nej, jag är inte emot sushi-sattsningen jag vill bara påpeka att den ser lite slarvigt kommunikationsmässigt.

Lite mera läsning: http://www.sushi.ax/ http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=58439 http://www.tidningen.ax/article.con?iPage=1&id=24540

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

